nieuws

‘Bang dat ngo’s Nederland Voedselland gijzelen’

Voedingsbeleid

‘Bang dat ngo’s Nederland Voedselland gijzelen’

Staatssecretaris Martijn van Dam van EZ en FNLI-voorzitter Bas van den Berg lanceerden afgelopen week het online platform Nederland Voedselland waar stakeholders in de voedselketen de dialoog aan kunnen gaan. Hoewel de reacties overwegend positief waren, werden ook kritische noten gekraakt. “We moeten niet transparant zijn om het transparant zijn.”

Staatssecretaris Martijn van Dam kreeg tijdens de jaarbijeenkomst van de FNLI de eer om een dobbelsteen van schuimrubber met ingebouwde microfoon het publiek in te gooien. De vanger mocht vertellen wat hij of zij zou willen bespreken op Nederland Voedselland om vervolgens het object weer een halte verder te gooien.

Keten en Leefbaar loon

De aanwezigen in de Fabrique in Utrecht vielen nog niet echt op originele ideeën te betrappen. Onderwerpen waren: een leefbaar loon, hoe ziet de keten eruit, uitleggen dat de voedingsindustrie een leuke branche is voor jongeren. Sommigen maakten handig gebruik van het moment om te preken voor eigen parochie.

“Hoe kan er meer worden gedoneerd aan de Voedselbank”, zei iemand van diezelfde Voedselbank. Een vertegenwoordiger van de golfkartonbranche: “Laat zien hoe je een product langer vers houdt. Met golfkarton natuurlijk.” Luid gelach klinkt in de zaal.

Herkomstlanden

Belanghebbenden moeten duidelijk nog even hun gedachten laten gaan over hoe zij invulling gaan geven aan Nederland Voedselland. Een van de aanwezige fabrikanten vreest het ergste. “ Ik ben bang dat dit initiatief gegijzeld gaat worden door ngo’s.” Zij hebben immers meer tijd om handen én zo’n eenzijdige boodschap zal het consumentenvertrouwen niet ten goede komen, vreest hij.

Een ander moeilijk punt als het gaat om transparantie: “Het is soms lastig om de pijnlijke waarheid te vertellen over wat er gebeurt in herkomstlanden.”

Foodlog

Directeur Mark Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) klinkt cynisch als het initiatief ter sprake komt. Hij hoopt niet dat het zoiets gaat worden als Foodlog waar discussies zich eindeloos tot vervelendst toe voortslepen. “Ik zeg hier af en toe wel iets, maar heb er al snel mijn bekomst van.”

Jansen: “Het moet niet transparantie om transparantie worden. Geen nieuws is immers goed nieuws.” Omdat de voedingsindustrie de lead heeft in Nederland Voedselland, denkt Jansen, is er een risico dat dit een puur en alleen een communicatietool wordt van deze sector.

Toegevoegde waarde

Raymond van Gianotten, directeur van de Nederlandse Vereniging Frisdranken Waters en Sappen (FWS) is positiever gestemd. Een onafhankelijke redactie zal Nederland Voedselland bestieren om zo te zorgen voor een gebalanceerde discussie. “Er zijn ook genoeg onderwerpen om het over te hebben. Het is een uniek initiatief. De allereerste in zijn soort.”

Albert Zwijgers, nestor in de voedingsmiddelenindustrie en tegenwoordig onder meer adviseur bij de HAS Hogeschool in Den Bosch laat het allemaal op zich afkomen. “Ik ben echt benieuwd wat de toegevoegde waarde zal zijn.”

Ketenpartijen betrokken

De FNLI ging niet over één nacht ijs met het ‘Nederland Voedselland’ waar ruim een jaar aan is gewerkt. Communicatiemanager Magreet Schijvens was er vanaf het begin nauw bij betrokken. Schijvens: “Vanaf het begin af zijn de CBL-leden en ook andere stakeholders als LTO Nederland over dit initiatief geïnformeerd. We hopen dat ook zij een bijdrage zullen leveren aan Nederland Voedselland.”

Mogelijk speelt mee dat preses Bas van den Berg op de fabrikantenbijeenkomst nog eens goed benadrukte dat voedingsindustrie streeft naar handhaving van de Code Eerlijke handelspraktijken daarmee refererend aan de klacht die de FNLI indiende tegen Albert Heijn Delhaize vanwege onder andere het openbreken van contracten van fabrikanten.

Prioriteiten fabrikanten

“Het is een andere manier van communiceren dan we in de voedingsmiddelenindustrie gewend zijn”, zegt Schijvens. Aan het Rotterdamse communicatiebureau dat de redactie levert van Nederland Voedselland de taak om dit initiatief onder de aandacht te houden. “Ze zullen er hard aan moeten trekken.” 

Reageer op dit artikel