nieuws

België komt met een nieuwe Voedingsdriehoek

Voedingsbeleid

België komt met een nieuwe Voedingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe Voedingsdriehoek gelanceerd. Het instituut besloot na 20 jaar het voedingsvoorlichtingsmodel te actualiseren en verenigt daarin voor het eerst gezondheid en duurzaamheid.

De Voedingsdriehoek is gebaseerd op uitgebreide literatuurstudie. Daaruit concludeert het Vlaams Instituut Gezond leven dat een voedingspatroon dat rijk is aan plantaardige en weinig of niet-bewerkte voedingsmiddelen de gezondste keuze is. Bovendien zou dit ook bijdragen aan het verduurzamen van de consumptie.

Drie uitgangspunten

Bij de nieuwe Voedingsdriehoek horen drie uitgangspunten:

  1. Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding
  2. Vermijd ultrabewerkte voeding zoveel mogelijk
  3. Verspil geen voeding en matig je consumptie

Stoplichtkleuren

Met de stoplichtkleuren in de Voedingsdriehoek wil het Vlaams Instituut Gezond leven het effect van de producten, in de verschillende kleurenzones, op de gezondheid weerspiegelen.

Donkergroene zone

Hierin staan voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, met een gunstig effect op de gezondheid, zoals groenten, fruit, volle granen, aardappelen, peulvruchten, noten en zaden.

Lichtgroene zone

Hierin staan de voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of onvoldoende bewezen effect op de gezondheid, zoals vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren.

Oranje zone

Hierin staan voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die mogelijk een ongunstig effect hebben op de gezondheid, zoals rood vlees, boter, kokos- en palmolie. Deze producten bevatten nog wel enkele nuttige voedingstoffen zoals ijzer in rood vlees en vetoplosbare vitamines in boter.

Rode zone

Een vierde, rode categorie die los staat van de driehoek. Hierin staan sterk of ultrabewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd en waarvan een ongunstig gezondheidseffect is aangetoond, zoals bereide vleeswaren, frisdrank, alcohol, snoep, gebak, snacks en fastfood.

Gedetailleerd advies

Op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven worden voedingsmiddelen binnen de Voedingsdriehoek gedetailleerd beschreven op gezondheidseffecten. Sommige voedingsmiddelen worden apart besproken op basis van de eigenschappen (vlees versus vis versus eieren versus peulvruchten).  Ook staan er adviezen voor productkeuze en variatie. De focus ligt op kwaliteit maar er worden ook richtlijnen gegeven rond de frequentie en consumptiehoeveelheden.

Verduurzaming

Behalve gezondheidsadvies rijkt de Voedingsdriehoek ook handvatten aan om de consumptie te verduurzamen, door voedselverspilling en overconsumptie tegen te gaan. 

Reageer op dit artikel