nieuws

Nudging: dé manier om mensen gezonder te laten eten?

Voedingsbeleid

Nudging:  dé manier om mensen gezonder te laten eten?

Nudging toepassen om consumenten een gezonde voedingsmiddelen te laten kiezen met minder suiker, vet, zout en calorieën? En hoe dan? Deze vragen stonden centraal tijdens het Nudging Healthy Food Choices symposium in Utrecht.

Het kleinschalige symposium werd georganiseerd binnen het NUDGIS research project, waarin het effect onderzocht werd van ‘nudges’ op de promotie van gezondere voedingsmiddelen. Het project is onderdeel van een consortium van de Universiteit Utrecht, Wageningen University, Unilever en FrieslandCampina.

Duwtje in goede richting

Nudging staat voor het geven van een subtiel duwtje in de goede richting, zonder hierbij vrijheden in te perken of verplichtingen op te leggen. Prof. Charles Spence sprak over ‘Gastrophysics’. Allerlei factoren ‘buiten het bord’ die van invloed zijn op hoe je eten ervaart, zoals achtergrondmuziek en licht in een ruimte. Ook de kleur van het bord doet ertoe: rood zorgt dat je eten zoeter smaakt en van een blauw bord eten oudere mensen in het ziekenhuis 1/3 meer.

Kleur verpakking

Irene Tijssen deed onderzoek naar de kleur van de verpakking van voedingsmiddelen. En wat bleek? Mensen geven de voorkeur aan opvallende warme kleuren. Gezonde producten worden vaker gekozen.

Gezond dieet

Maggie Geuens van de Ghent University ging verder in op het ‘nudgen’ van een gezond dieet. De vorm van een voedingsmiddel blijkt van invloed, van chocolade met afgeronde hoeken eten we minder en onze voorkeur gaat eerder uit naar watermeloen in de vorm van een Magnum dan in de vorm van een appel of een ster.

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid helpt ook: we eten minder mayonaise uit een tube of een fles dan uit een glazen pot. Door te knijpen zie je precies hoeveel mayo je op neemt.  De manier van presenteren heeft een indrukwekkend effect: mensen aten 55 procent meer groente als je ze in een frietzak serveert vergeleken met een normaal bord. Ook interessant is dat een hersluitbare verpakking zorgt dat we minder eten.

Portiegrootte

Portiegrootte blijkt tot slot ook van invloed. Een standaardportie worst is 150 gram. Door er worst in een portie van 125 gram en een variant met 100 gram naast te leggen kiest 25% voor de kleinte variant, en 25% voor de grote. Maar de helft kiest ondanks de keuze van de 150 gram toch voor een kleinere worst.

Populaire producten

Robert Goedegebure vertelde dat populaire producten worden gezien als beter en ze nemen onzekerheid weg.  Virtual reality werd ingezet om een winkelvloer na te bootsen en het gedrag van mensen te volgen.

Keramiek om bord op te vullen

Heel indrukwekkend was de presentatie Marije Vogelenzang die meer vertelde over haar projecten. Bijvoorbeeld keramieken organische figuren als ‘vulling’ op een bord. Daardoor lijkt het bord voller en eet men dus minder. Ze organiseerde De nationale kraanwater proeverij, waarin water uit de verschillende provincies werd vergeleken. Heel mooi is ook haar idee om fantasiedieren te maken van vleesvervangers. De fantasiedieren zijn gemaakt van soja, maar hebben hun eigen habitat en leefwijzen, waardoor de vorm of smaak van de vleesvervanger wordt bepaald. Het is geen ‘nep-vlees’ meer, maar krijgt bestaansrecht waardoor je niet meer het idee hebt de ‘inferieure’ keuze te maken.’

Lange termijn?

Gareth Hollands van de University of Camebridge ziet ‘nudging’ als een serieuze manier om mensen gezonder te laten eten. Maar hij liet ook zien hoe robuust en complex het huidige onderzoek is waarin is gekeken naar nudging. Conclusie: we weten nog niet genoeg over de lange termijn effecten. En het is onduidelijk hoe sterk het effect van ‘nudging’ is als iemand bijvoorbeeld zeer emotioneel is. Maar dat ‘nudging’ hot is, en we het kunnen toepassen om consumenten gezonde voedingsmiddelen te laten kiezen is wel duidelijk. Hou de ontwikkelingen dus in de gaten.

Reageer op dit artikel