nieuws

‘Serieuze zorgen over beleid en productportfolio’s van wereldwijd grootste levensmiddelenfabrikanten’

Voedingsbeleid

‘Serieuze zorgen over beleid en productportfolio’s van wereldwijd grootste levensmiddelenfabrikanten’

Access to Nutrition Foundation (ATNF) heeft serieuze zorgen over het beleid en de productportfolio’s van wereldwijd grootste levensmiddelenfabrikanten. Fabrikanten doen te weinig aan het gezonder en toegankelijker maken van producten. Dit stelt de organisatie naar aanleiding van hun derde Global Access to Nutrition Index die vandaag werd gelanceerd.

De index omvat onder andere een uitgebreid onderzoek naar hoe gezond het productportfolio van voedingsbedrijven is in negen verschillende landen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen voeding en ondervoeding.

Zwak opgestelde doelen

Op het onderdeel voeding heeft  geen van de 22 onderzochte bedrijven doelen opgesteld voor de herformulering van alle productgroepen binnen het portfolio. Zo zijn van de 117 geteste productcategorieën  maar voor  61 categorieën doelen opgesteld.

Ook heeft het grootste aantal bedrijven (19) nog geen doelen opgesteld voor meer gezonde voeding zoals fruit-, groente-, noten-, peulvruchten.- en volkorenvarianten. Verder zijn de doelen die opgesteld zijn volgens ATNF vaak zwak omdat ze geen concrete cijfers en deadlines bevatten.

Geen duidelijk beleid

Verder hebben alle bedrijven op Ajinomoto, Grupo Bimbo en Nestlé na geen duidelijk en systematisch beleid opgesteld om gezondere producten goedkoper en toegankelijker te maken. Maar ook duidelijk beleid rondom marketing gericht op consumenten (en vooral ook kinderen) ontbreekt bij 18 van de 22 bedrijven.

Ten slotte hebben alleen Danone, Nestlé en PepsiCo  aangegeven maatregelen te steunen die helpen bij de preventie van overgewicht en andere dieet gerelateerde chronische ziekten.

Maatregelen sinds vorige index

Toch erkent ATNF dat veel bedrijven maatregelen hebben genomen sinds de vorige index. Zo hebben zeven bedrijven hun voedingsstrategieën verbeterd om producten gezonder te maken. Ook lieten verschillende ondernemingen zien dat zij rekening hielden met gezondheidsvoorwaarden bij het overnemen van andere bedrijven.

Verder geven 17 bedrijven aan zich meer te focussen op het ontwikkelen van gezonde producten.

Ondervoeding

Een groeiend aantal bedrijven gaf aan zich meer te  focussen op het terugdringen van ondervoeding. Echter, kon niet één van hen bewijs leveren hiervoor. Wel kon meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven bewijzen dat zij investeren in onderzoek naar oplossingen voor ondervoeding.

Toch hebben maar vijf bedrijven laten zien dat zij daadwerkelijk hun marketingstrategieën hebben aangepast om ondervoede populaties te bereiken.

Rangschikking

In totaal kunnen de bedrijven tien punten scoren en zijn zij op totaal scores gerangschikt. Nestlé staat met een score van 6.8 (5.9 in 2016) boven aan de ranglijst. 

Patrice Bula, onderdirecteur bij Neslé S.A., geeft aan erg blij te zijn met de eerste plek op de ranglijst. ‘We zijn vastbesloten om mee te helpen met het aanpakken van de dringende wereldwijde uitdagingen zoals obesitas en ondervoeding, in het bijzonder bij kinderen.’

Nestlé wordt gevolgd door Unilever met een 6.7 ( 6.4 in 2016), Danone behaalde een 6.3 (4,9 in 2016) en FrieslandCampina kwam uit op een 6.0 terwijl dat twee jaar geleden nog een 2.8 was. De bedrijven scoren gemiddeld een 3.3. Dit is 1.2 punten hoger dan twee jaar terug.

Kraft Heinz, waar grote merken zoals Heinz en Honig onder vallen, staat met 0 punten onderaan. Het bedrijf heeft er voor gekozen geen informatie te verschaffen aan ATNF.

Drie criteria

Op basis van drie criteria zijn 22 bedrijven, die opereren in 200 landen met een gezamenlijke omzet van ongeveer 500 miljard per jaar, uit de voedingssector beoordeeld op de volgende aspecten: bedrijfsprofiel, voedingswaarden in  producten en bedrijfsuitvoering rondom moedermelk substituten.

Het criterium bedrijfsprofiel werd weer onderverdeeld in:  strategie, formulering producten, toegankelijkheid producten, marketing, gezonde leefstijl, labeling en relaties met derden. 

Foto's

Reageer op dit artikel