nieuws

Staatssecretaris Blokhuis (VWS): ‘Suikertaks niet ondenkbaar’

Voedingsbeleid

Staatssecretaris Blokhuis (VWS): ‘Suikertaks niet ondenkbaar’

‘Een cultuur waarin de gezonde keuze de makkelijke keuze is.’ Dat zou volgens staatssecretaris Blokhuis van VWS de hoofdmoot moeten zijn in het preventieakkoord tussen overheid en maatschappelijke organisaties dat het kabinet na de zomer wil sluiten. Ook maakt hij zich hard voor een nieuw logo op verpakkingen, maar plaatst een kanttekening bij het Engelse stoplichtensysteem.

Als het om wettelijke maatregelen voor het bereiken van een betere gezondheid van de Nederlanders valt volgens Blokhuis te denken aan suikertaks. ‘Ik zeg niet dat er een suikertaks komt, maar het is wel denkbaar dat we daar iets gaan vinden’, zei hij tijdens een voordracht op het congres Diagnose Voeding en Gezondheid dat dinsdag plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht.

Kanteling in beleid naar preventie

Om de gezondheid van Nederlanders verbeteren en gezondheidsverschillen kleiner maken sluit het ministerie van VWS na de komende zomer een Nationaal Preventieakkoord met verschillende partijen. Hierin staan gezamenlijke maatregelen om gezondheidsproblemen aan te pakken.  ‘In Nederland geven we ongeveer tachtig miljard aan zorg uit en ongeveer twee miljard aan preventie, een ontzettende onbalans. Dit kabinet wil een kanteling maken, al is die nog klein’, aldus Blokhuis.

Samenwerking met industrie

In het preventieakkoord gaat het om een mix van maatregelen die is ingegeven door het overleg dat VWS voert met onder meer de levensmiddelenindustrie, (huis)artsen, fysiotherapeuten, sportbonden, zorgverzekeraars, scholen en gemeenten. ‘Daarbij wordt ook naar VWS gekeken als het gaat om wettelijke en prijsmaatregelen. Dat is wel lastig daar een goede balans in te vinden, want voor je het weet nemen we maatregelen waarvan gezegd wordt dat het gaat om bemoeizucht van de overheid met een geur van spruitjeslucht.’

Positieve aanpak kindermarketing

Blokhuis noemde een aantal elementen waarin positieve ontwikkelingen mogelijk zijn. Als  voorbeeld bracht hij kindermarketing naar voren. ‘Tot nu toe struikel je in de supermarkt over K3-, Spongebob- en Disney-figuren die vaak gekoppeld zijn aan ongezonde producten. De levensmiddelenindustrie heeft mij beloofd dat dit soort marketing in anderhalf jaar tijd wordt uitgefaseerd. Dat neem ik serieus, maar als er na anderhalf jaar geen verbetering is, dan is het bijvoorbeeld mogelijk dat we dit wettelijk gaan verbieden. Ik hoop dan ook dat de industrie hier serieus werk van blijft  maken. Wat mij betreft worden Schijf -Van-Vijf-producten nog wel aantrekkelijk verpakt, om die keuze makkelijker te maken voor kinderen.’

Productverbetering kan beter

Als ander element noemde Blokhuis productverbetering, zoals de verlaging van zout in producten. Extra duwtjes en zetjes vanuit de overheid zijn wellicht nodig als de reductie niet sneller gaat, want het gemiddelde van 6 gram per dag wordt nog niet gehaald. ‘Het zou mooi zijn als we de smaak van de Nederlanders langzaam aan minder zout kunnen laten wennen.’

Nieuw logo in plaats van Vinkje

Ook gaf Blokhuis aan zich hard te willen maken voor een nieuw, eenvoudig logo op verpakkingen als opvolger van het Vinkje. ‘Dat groene Vinkje werkte niet, dat is rond oktober weg, maar er is wel vraag naar wat anders en daar is veel draagvlak voor.’  Maar welk logo er voor in de plaats komt, is volgens Blokhuis nog de vraag.  Hij haalde het recente onderzoek van de Consumentenbond aan waarin naar voren komt dat het Engelse stoplichtensysteem  de voorkeur heeft. Hij plaatste daarbij een kanttekening. ‘Het klinkt aantrekkelijk, maar er zitten ook weer nadelen aan, want een appel scoort rood op suiker en voor de rest groen. Cola is rood voor suiker en groen voor de rest. Zijn dit nu gezonde producten?’ Als alternatief noemde hij het Franse Nutricsore-ABCDE-systeem.

Smiley’s op verpakking

Prinses Laurentien die na Blokhuis de zaal toesprak haakte in op het mogelijke nieuwe logo. Zij gaf aan dat kinderen in een werkgroep de voorkeur uitspraken voor een symbool als een groene smiley voor een gezond product. Zij trad op namens de Missing Chapter Foundation die zich inzet om kinderen bij besluitvorming te betrekken. Als het gaat om het gezonder maken van de Nederlanders dan kan dat volgens haar het beste in kleine, concrete stappen, op gezinsniveau bijvoorbeeld.

 

 

Reageer op dit artikel