nieuws

Jumbo zet stappen in verduurzamen en stimuleren aanbod groente en fruit

Voedingsbeleid

Jumbo zet stappen in verduurzamen en stimuleren aanbod groente en fruit

Jumbo zet nieuwe stappen in het verduurzamen en stimuleren van het aan aanbod Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) in de supermarkt.

Zo krijgen enkele biologische producten een etiket door middel van lasertechniek. Verder zal het aandeel van Nederlandse AGF met PlanetProof-certificering stijgen en start de supermarktketen nieuwe initiatieven om de groente- en fruitconsumptie te stimuleren.

Groeistrategie Jumbo

Volgens Klaas de Boer, directeur Buying & Merchandise Vers, passen de stappen op het gebied van AGF in de groeistrategie van Jumbo.

‘We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen,’ aldus De Boer.

Etiket biologische producten

Deze zomer voert Jumbo op drie biologische AGF-producten een zogenoemd ‘natuurlijk etiket’ in: gember, flespompoen en courgette. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale lasertechniek. Dankzij deze methode is het mogelijk de aanduiding ‘biologisch product’ te tonen zonder gebruik te maken van verpakkingsmateriaal.

PlanetProof

Verder wil de supermarktketen het aandeel Nederlandse AFG met een PlanetProof-certificering voor het einde van jaar verhogen tot tachtig procent. Samen met Greenpeace is afgesproken dit aandeel voor eind 2019 te laten stijgen tot honderd procent.

PlanetProof is de nieuwe internationale naam voor Milieukeur. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.

Groenten en fruit consumptie stimuleren

Ook start Jumbo de campagne #grillenmetgroenten. De campagne is een samenwerking met Natuur & Milieu.

De samenwerking moet consumenten enthousiast gaan maken om groenten en fruit op de barbecue te gaan grillen. Volgens de supermarktketen moet dit een gezonde en duurzame trend worden voor het nieuwe BBQ-seizoen.

Reageer op dit artikel