nieuws

Aldi stopt met verkoop energydrinks aan kinderen (update)

Voedingsbeleid

Aldi stopt met verkoop energydrinks aan kinderen (update)

Aldi stop vanaf 1 oktober met de verkoop van energydrinks aan kinderen jonger dan 14 jaar. Hiermee is Aldi de eerste supermarktketen in Nederland die de dranken aan banden legt voor kinderen.

De keuze voor de ban ligt in lijn met het partnership dat Aldi begin dit jaar is aangegaan met Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG).

Hoge suikergehalte

Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is positief over de stap van Aldi: ‘Energy drinks hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Terwijl we ervan uit kunnen gaan dat ze  – zeker gezien het hoge suikergehalte – geen gezonde keuze zijn. Dat Aldi als eerste supermarkt stopt met de verkoop onder de 14 jaar brengt een gezonde leefstijl voor alle kinderen dichterbij. Wij hopen dat andere supermarkten dit positieve voorbeeld zullen volgen.’

Visie van de Aldi

Volgens Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij Aldi, is het besluit ook in lijn met de visie van de Aldi op gezondheid.

‘De bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen neemt toe. Wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen. Doordat wij energy drinks niet meer aan kinderen verkopen, stimuleren wij hen om een gezondere keuze te maken.’ Het Voedingscentrum raadt de consumptie van de dranken door kinderen onder de 13 jaar al langer af.

Informeren ongewenste effecten

In geval van twijfel over de leeftijd van kinderen zal er om legitimatie gevraagd worden. Daarnaast gaat Aldi de klanten bij het winkelschap informeren over de mogelijke ongewenste effecten van energydrinks. 

Lidl

Enkele uren na de aankondiging van de Aldi om geen energiedranken meer aan kinderen onder de 14 jaar te verkopen. Kondigde de discounter Lidle aan dit voorbeeld te volgen.

Andere supermarktketens aansporen

Foodwatch is een emailactie gestart om ook supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en Plus aan te sporen om de verkoop van energydranken aan jongeren te stoppen. De organisatie verwijst hierbij naar de oproep van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) om de verkoop van de energydranken aan jongeren te verbieden.

‘Geld verdienen over de rug van de gezondheid van onze jeugd, dat is echt heel foute boel. Nu Aldi en Lidl stoppen is het voor de anderen makkelijk gemaakt hetzelfde te doen. Albert Heijn, Plus en Jumbo moeten snel stoppen met het negeren van de noodoproep van de kinderartsen,’ aldus de oproep van Foodwatch

Reageer op dit artikel