nieuws

Staatssecretaris Paul Blokhuis hekelt voedselkeuzelogo Coca-Cola

Voedingsbeleid

Staatssecretaris Paul Blokhuis hekelt voedselkeuzelogo Coca-Cola

Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) betreurt het dat Coca-Cola als individueel bedrijf start met een eigen voedselkeuzelogo. Dat is zo niet afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord, stelt de bewindsman. Blokhuis is ook één van de belangrijkste sprekers op het Food Future Event op 9 april in Nieuwegein.

“In het Nationaal Preventieakkoord heb ik met veel partijen, waaronder de brancheorganisatie voor de levensmiddelenindustrie FNLI, afgesproken dat de Rijksoverheid uiterlijk in 2020 een nieuw, breed gedragen voedselkeuzelogo introduceert”, reageert Blokhuis op Kamervragen van Carla Dik-Faber van de Christen Unie. Lees ook: Coca-Cola test etiketteringssysteem met kleurcoderingen

Nationaal Preventieakkoord

Dat Coca-Cola nu op eigen houtje met een eigen logo komt, steekt de staatssecretaris. “Dit past niet in de afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord.” Volgens hem geeft dit logo specifiek dat specifiek op frisdranken is gericht een vertekend beeld. “Omdat op de betreffende suikerhoudende frisdrank veel groene kleuren te zien zijn.”

Foodwatch

Foodwatch noemt de harde kritiek van de bewindsman “saillant” omdat ook de FNLI het preventieakkoord ondertekende. De FNLI vertegenwoordigt levensmiddelenbedrijven, inclusief Coca-Cola.

Volgens foodwatch is de actie van Coca-Cola de wereld op zijn kop. Immers, de overheid moet een streng en onafhankelijk logo aanwijzen, niet de bedrijven zelf, aldus de consumentenorganisatie.

NVWA

Foodwatch dringt er bij de NVWA op aan handhavend op te treden. “De introductie van Coca-Cola lijkt immers in strijd te zijn met het Warenwetbesluit informatie Levensmiddelen, aangezien de minister van VWS zo’n voedselkeuzelogo eerst dient goed te keuren.” Maar foodwatch houdt een slag om de arm omdat er “onduidelijkheid is over de interpretatie van het Warenwetbesluit informatie levensmiddelen.”

Nutri-score

In het algemeen vindt Blokhuis het gebruik van één logo door één fabrikant geen goed idee. Consumenten worden op deze manier niet adequaat geïnformeerd over gezonde voeding, vindt hij. “Door een logo kunnen producten met elkaar worden vergeleken, maar dan moet wel eenzelfde logo gebruikt worden.” Juist door de gezamenlijke afspraak in het preventieakkoord tracht de bewindsman een wildgroei aan logo’s te voorkomen. Foodwatch is het hiermee eens en streeft naar één Europees voedsellogo. Het Franse Nutriscore-systeem geniet daarbij de sterke voorkeur van de consumentenorganisatie.

Foodwatch denkt te weten dat Coca-Cola mogelijk geen voorstander is van de Nutri-score. “De Nutri-Score beoordeelt de gezondheid van een product immers globaal, met als resultaat de slechtst mogelijke score voor een blikje cola: een dieprode E (op een schaal van A tot E).” Blokhuis geeft aan in gesprek te gaan met Coca-Cola om zijn standpunt over het eigen logo met bedrijf te delen.

Consumentenonderzoek

Momenteel voert de staatssecretaris volop overleg met onder andere de levensmiddelenindustrie en de supermarktbranche over het in 2020 te introduceren voedselkeuzelogo. Zo zal er een consumentenonderzoek komen naar zo’n logo. “Nadat het resultaat van het consumentenonderzoek beschikbaar is, besluit ik voor het einde van het jaar over het voedselkeuzelogo.”

Paul Blokhuis op Food Future Event

Paul Blokhuis maakt ook zijn opwachting op het Food Future Event op 9 april in Nieuwegein. Hij zal onder meer vertellen over de voortgang van de invulling van het Nationaal Preventieakkoord.

Reageer op dit artikel