nieuws

Foodwatch vraagt om een leeftijdsgrens voor energiedranken

Voedingsbeleid

Foodwatch vraagt om een leeftijdsgrens voor energiedranken

Multiscope vroeg in opdracht van Foodwatch aan 1030 volwassen Nederlanders of de Jumbo en Albert Heijn, net als Aldi en Lidl, een leeftijdsgrens moeten instellen voor de verkoop van energiedranken. De meeste Nederlanders zien graag dat er geen energiedranken meer verkocht gaan worden aan kinderen tot 14 jaar.

Volgens het consumentenonderzoek is 79 procent van de Nederlanders het met de stelling eens en zien graag dat de Jumbo en Albert Heijn het zelfde beleid gaan hanteren. vijftien procent van de Nederlanders staat er verder neutraal tegenover en zes procent is tegen de leeftijdsgrens. Vrouwen en ouders met kinderen zijn voornamelijk een voorstander van de leeftijdsgrens op energie dranken.

Jumbo en Albert Heijn

Foodwatch vindt dat Albert Heijn en met name Jumbo zich verzetten tegen de leeftijdsgrensmaatregel. Laura Valks-Piessens pr-adviseur voor Jumbo laat weten dat de keten zich bewust is dat energiedrankjes suiker en cafeïne bevatten. ‘Ook wij vinden het onverstandig dat kinderen energiedrankjes drinken. We willen graag met de partners in de voedingsindustrie in gesprek hoe we hier als branche verder mee omspringen.’

Zorgen omtrent energiedranken

Van de 1,2 miljoen Nederlandse jongeren, tussen de 13 en 18 jaar, drinken naar schatting 19.000 jongeren regelmatig drie of meer blikjes energiedranken per dag. Het RIVM ziet echter ook een trend dat jongeren de laatste jaren minder energiedranken zijn gaan consumeren. Toch vragen het RIVM en Staatssecretaris Blokhuis voor meer aandacht voor deze groep jongeren en steunen het initiatief van Aldi en Lidl.

Ook zien kinderartsen graag een leeftijdsgrens voor de dranken omdat ze nog veel te vaak jonge patiënten hebben met klachten als rusteloosheid, moeheid en hartritmestoornissen die volgens hen komen door deze dranken.

Reageer op dit artikel