nieuws

Oproep maatschappelijke organisaties: btw op groente en fruit omlaag

Voedingsbeleid

Sinds de verhoging van het btw-tarief van zes naar negen procent is de consumptie van groenten en fruit gestagneerd. Dat blijkt uit marktcijfers van onderzoeksbureau IRI en uit aanvullend consumentenonderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis.

Oproep maatschappelijke organisaties: btw op groente en fruit omlaag

De cijfers zijn afgelopen week bekend gemaakt tijdens de lancering van de actie ‘Gezonde Boodschappen voor Iedereen’. Een twintigtal maatschappelijke organisaties waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen, willen consumenten bewegen gezonder te eten en doen een beroep op de overheid om de btw-verhoging op groenten en fruit terug te draaien dan wel andere maatregelen te treffen.

Gezonde boodschappen

De organisaties presenteerden afgelopen donderdag aan Tweede Kamerleden de website www.gezondeboodschappen.nl. Deze informatiesite biedt inzicht in consumptiecijfers, aankoopcijfers, prijsbeleving van consumenten en in rapporten die aantonen dat een hogere consumptie van groenten en fruit bijdraagt aan een gezondere en duurzame levensstijl.

Minder fruit verkocht

Volgens het IRI-onderzoek geeft zo’n 18% van de consumenten aan minder fruit te kopen en 14% zegt minder groenten te kopen als gevolg van de btw-verhoging. Met name de lagere inkomensgroep raakt steeds meer op achterstand. Gemiddeld wordt minder dan 57% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit gegeten. Sinds de btw-verhoging verkochten supermarkten in totaal 2% minder vers fruit en 1% meer verse groenten.

Aanpassing kabinetsbeleid

Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis: ‘Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit  en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”

Consumentenonderzoek

Uit een consumentenonderzoek, begin september uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van GroentenFruit Huis, blijkt dat twee derde van de consumenten meent dat prijsmaatregelen helpen om de aankoop van gezonde boodschappen te stimuleren. Opvallend is dat consumenten de prijs van vers fruit als duurder ervaren dan de prijs van verse groenten. In werkelijkheid lag de gemiddelde consumentenprijs in 2018 per kilo fruit (€ 2,24) juist lager dan de kiloprijs groenten (€ 2,91). Dit verklaart mede de aankoopdaling in vers fruit.

Achterstand vergoot

Groenten en fruit hebben het grootste aandeel in de zogeheten ‘Schijf van Vijf’. Tegelijkertijd blijft de consumptie van groenten en fruit van alle aanbevolen voedingsmiddelen het meest achter bij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groenten en 200 gram fruit per dag, constateert het GroentenFruit Huis.

‘Iedere Nederlander, groot of klein, arm of rijk,  heeft dezelfde behoefte aan gezonde boodschappen. Het gemiddelde ligt nu op 131 gram groenten en 113 gram fruit per persoon. Als gevolg van de btw-verhoging op groenten en fruit raakt de lagere inkomensgroep steeds verder op achterstand met op de koop toe alle negatieve gevolgen voor onder andere gezondheid en duurzaamheid. De recente cijfers van IRI bevestigen nogmaals dat hoe hoger het besteedbaar inkomen per huishouden, des te groter de aankoop van verse groenten en fruit’, aldus het persbericht van het GroentenFruit Huis.

Foto
Als voorproefje op de actie ‘Gezonde Boodschappen voor iedereen’ deelden medewerkers van GroentenFruit Huis donderdag pakketjes met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit uit aan het publiek op het Plein in Den Haag. Ook Hugo de Jonge, minister van Volksgezondheid, nam de gezonde boodschappen in ontvangst, evenals Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot (D66) die op de foto te zien is.

Fotograaf: GroentenFruit Huis/VidiPhoto

Reageer op dit artikel