artikel

Albert Heijn legt nadruk op gezondheid *

Voedingscommunicatie

Albert Heijn legt nadruk op gezondheid *

Op het hoofdkantoor van Albert Heijn werkt een team van acht voedingskundigen op de afdeling Kwaliteit dag-in-dag-uit aan de juiste voedingsinformatie van de producten in de AH-supermarktketen. Sinds enkele jaren is er een sterker accent komen liggen op de gezondheidsaspecten van producten. Gezondheid is in bij consumenten en daarop inspelen loont, zowel voor leverancier AH als voor de consument zelf. Een interview met het hoofd Kwaliteit Simone Hertzberger.

Simone Hertzberger werkt inmiddels bijna 23 jaar voor Albert Heijn. Daarvoor was ze actief voor de Haarlemse Keuringsdienst van Waren. Ze promoveerde tijdens haar AH-carrière als op voedselgerelateerde infecties en intoxicaties en inmiddels geeft ze leiding aan de afdeling Kwaliteit en Product Integriteit Kwaliteit van Albert Heijn. ‘We hebben in 2005 ons gezondheidsbeleid uitvoerig gedefinieerd’, licht ze toe. ‘Dat is een samenspel geweest van verschillende interne afdelingen, zoals marketing en kwaliteit, en natuurlijk is er op directieniveau uitvoerig over dit onderwerp gesproken. Daarbij hebben wij een netwerk van deskundigen in de maatschappij die we regelmatig raadplegen, zoals die van het Voedingscentrum, de Hartstichting of patiëntenverenigingen zoals de Coeliakievereniging. Ook maken we gebruik van consumentenpanels.’

Toen Hertzberger voor Albert Heijn ging werken waren de trends anders dan nu. ‘In de jaren tachtig van de vorige eeuw hadden we nog een heel groot schap met suikervrije producten, speciaal voor diabetici, want het inzicht was dat zij geen suikerbevattende producten mochten eten, dat is veranderd. Op dit moment wordt ons productaanbod en de productontwikkeling mede gestuurd door de criteria van het Gezonde Keuze Klavertje. Zou het vroeger niet mogelijk zijn, vanwege de inzichten over cholesterol, eieren een klavertjeslogo te geven, tegenwoordig hebben we het inzicht dat het eten van een ei niet slecht is voor het cholesterolgehalte. Eieren hebben nu een klavertje-gezondheidslogo omdat ze passen in een gezond voedingspatroon. Het is leuk om te zien hoe in de loop der jaren de inzichten zijn veranderd, maar we willen de gezonheidsbewuste consument hierbij ook helpen. Zo hebben we veel aandacht voor een gezonde voeding in ons blad Allerhande dat maandelijks door drie tot vier miljoen mensen gelezen wordt. Daar rust voor ons een grote verantwoordelijkheid op, want we kunnen het ons niet permitteren als er iets verkeerd staat over vitamines bijvoorbeeld. Als afdeling controleren we iedere letter die erin geschreven wordt, het moet kloppen. Allerhande is een middel om onze klanten te sturen in hun gezondheid. Ook bekijken we momenteel of we in onze reclamefolders de gezonde producten vooraan kunnen zetten en de producten die minder de voorkeur hebben achteraan. We doen dit op verzoek van het Voedingscentrum, al is het nog niet zo makkelijk om dit goed voor elkaar te krijgen.’

Behalve door Allerhande probeert AH zijn (potentiële) klanten te bereiken via de klassenlunch die sinds enkele jaren door het bedrijf wordt georganiseerd. Jaarlijks doen hier zo’n 130.000 leerlingen uit groep acht van de Nederlandse basisscholen aan mee. ‘We vinden het belangrijk deze groep te bereiken met een gezonde maaltijd. Deze groep staat nog open voor de informatie die wij door een lespakket over gezonde voeding bieden, daarna gaan ze puberen. Eén keer informatie bieden is natuurlijk niet genoeg, maar het is in ieder geval iets. En wellicht steken de ouders er ook nog wat van op.’

Onderbouwd

Het gezondheidsbeleid van Albert Heijn is volgens Hertzberger gebaseerd op drie uitgangspunten: 1. Simpel en inspirerend; 2. maatschappelijk geaccepteerd; en 3. wetenschappelijk onderbouwd. ‘Met het eerste bedoelen wij dat we de gezonde keuze de makkelijke willen maken. De doorsneeconsument zit niet over de gezondheid van zijn eten te piekeren. Wij willen ervoor zorgen dat deze op een makkelijke manier aan een gezonde maaltijd komt. De uitingen in onze reclamefolders en Allerhande en het Gezonde Keuze Klavertje dragen eraan bij. Daarbij willen we er voor zorgen dat mensen met een smallere beurs ook gezond kunnen eten. In ons Euroshopper-assortiment zitten bijvoorbeeld diepvriesgroenteproducten die niet duur zijn, maar wel gezond. Veel mensen beseffen zich nog niet dat veel verwerkte groente en fruitproducten, diepvries(conserven), gezond zijn, even gezond als vers. We doen veel onderzoek naar gezonde voeding voor onze productontwikkeling, waarbij we rekening houden met de criteria voor het gezondheidslogo. Ook luisteren we daarbij naar onze consumenten. Het is commercieel gestuurd, maar de producten moeten wel voldoen aan de normen.’

Een van de trends waarin Albert Heijn het voortouw wil nemen, is de zoutreductie. Vorig jaar is begonnen het zoutpercentage in brood geleidelijk terug te dringen. ‘Zout is een aandachtspunt van alle tijden’, zegt Hertzberger. ‘Maar het weglaten van zout wordt al bij een klein beetje geproefd, dat is moeilijk. We dringen het zoutgehalte langzaam terug voor een geleidelijke gewenning. Ook onze kant-en-klaarmaaltijden vormen op dit punt een uitdaging. We doen voor dit soort ontwikkelingen smaaktests op verschillende locaties in Nederland, want ook regionaal kunnen er verschillen zijn. Zo houden ze in Limburg van steviger brood dan in het noorden van het land. De hang naar gezondere producten heeft er bijvoorbeeld ook toe geleid dat we de verpakking van onze stoommaaltijden groter moesten maken omdat er anders te weinig groente in kon.’

Etikettering

Ook is Albert Heijn begonnen met de vermelding van de hoeveelheid toegevoegd zout (in grammen) op het etiket. Normaal staat dit op het etiket in de vorm van natrium, wat van belang is voor het kunnen samenstellen van een natriumbeperkt dieet (zie afbeelding 1). ‘Het streven in Nederland om de hoeveelheid zout te beperken tot 6 gram per dag is nog bij niet veel mensen bekend, maar sinds een paar maanden vermelden wij de hoeveelheid zout in grammen op de verpakking’, zegt Hertzberger. ‘Wij hebben de etiketten opnieuw bekeken vanuit de ogen van de consument. Wat kan er nu logischerwijs het beste op de verpakking staan en waar? Als we de wet precies volgen, dan zorgt dat niet altijd voor een even duidelijk etiket. De wet loopt vaak achter de praktijk aan. Vandaar dat we, buiten de regels om, enkele verbeteringen hebben aangebracht, waar ook de VWA achter kan staan. Zo vermelden we behalve zout ook transvet op de verpakking als een product dat bevat, ook al wijkt dit af van de wettelijke voorschriften. Daarnaast zetten de informatie over allergenen apart op het etiket, terwijl die volgens de etiketteringsregels tussen de ingrediënten zouden moeten staan. Tot slot geven we ook de voedingswaarde van bereide producten. Tot nu toe stond vaak alleen de voedingswaarde van onbereide producten op de verpakking. Het etiket is zo een marketinginstrument, maar het wordt er voor de consument wel een stuk eenvoudiger op.’

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 1/2 van januari/februari 2009 op bladzijde 18

Reageer op dit artikel