artikel

Standpunt – Schijf van Vijf-advies in de Eetmeter

Voedingscommunicatie

Standpunt – Schijf van Vijf-advies in de Eetmeter

In het online-eetdagboek De Eetmeter, binnen Mijn Voedingscentrum, krijg je naast een advies gebaseerd op voedingstoffen nu ook een Schijf van Vijf-advies. Per dag kun je bekijken hoeveel je eet uit de Schijf van Vijf én daarbuiten. Voor de producten buiten de Schijf van Vijf worden gezondere alternatieven aangereikt.

Ook kun je kiezen voor een kleine uitdaging voor een week. Zo werk je stapje voor stapje aan een (nog) gezonder eetpatroon.De mogelijkheid om je eigen Schijf van Vijf-advies te krijgen is een uitbreiding op het voedingsstoffenadvies van de Eetmeter van het Voedingscentrum. De nieuwe adviezen zijn gericht op de aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf. Hiermee sluit de toepassing aan bij het geven van adviezen op voedingsmiddelenniveau.

Compleet advies

Het Schijf van Vijf-advies geeft aan of je op een bepaalde dag voldoende eet van de aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen. Het voedingstoffenadvies laat zien of je over een langere periode voldoende voedingstoffen binnenkrijgt. Een advies op voedingsmiddelenniveau naast het voedingstoffenadvies geeft een beter inzicht in je voeding en levert handvatten om stap voor stap te werken aan een gezonder eetpatroon. Het product dat je invoert in de Eetmeter wordt ingedeeld in een vak van de Schijf van Vijf of daarbuiten. Of een product in de Schijf van Vijf staat, is bepaald aan de hand van criteria als de hoeveelheid verzadigd vet, zout, toegevoegd suiker en vezel. Met een grafiek in de kleuren van de Schijf van Vijf zie je in een oogopslag of je de aanbevelingen uit de Schijf van Vijf haalt. Daarnaast krijg je per vak uitgebreide feedback.

Uitdagend en flexibel

In de feedback wordt verwezen naar de Kies ik gezond-tool. Deze tool is geheel herzien en geeft adviezen voor gezondere keuzes. Je vult een product in en ziet direct of het in de Schijf van Vijf staat of niet. Wanneer dat niet zo is, worden er alternatieven getoond. Op basis van de feedback kun je zelf kiezen of en wat je wilt veranderen. Daarbij kan een uitdaging behulpzaam zijn. Denk aan ‘deze week drink ik water in plaats van frisdrank’ of ‘deze week neem ik elke dag bij de lunch groente op brood’. Een week lang blijft deze uitdaging als herinnering op het dashboard van Mijn Voedingscentrum staan. Daarna kun je een nieuwe uitdaging kiezen, of met dezelfde doorgaan.

De aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen zijn een voorbeeld van hoe gezond eten met de Schijf van Vijf eruit kan zien. Het kan nodig of wenselijk zijn hiervan af te wijken, bijvoorbeeld vanwege een allergie, levensovertuiging of smaakvoorkeur. Sommige producten kun je vervangen door andere, omdat je daarmee ongeveer dezelfde voedingsstoffen binnenkrijgt. Uiteindelijk gaat het erom dat de adviezen een hulpmiddel zijn om een gezonde voeding te kiezen die past bij een individu.

Reageer op dit artikel