artikel

Misleiding of verleiding? Framing maakt producten aantrekkelijk

Voedingscommunicatie

‘Zonder toegevoegde suikers, vrij van verzadigde vetten, een bron van vezels, draagt bij aan een normale werking van je immuunsysteem…’ Als je de gemiddelde productverpakking mag geloven, dan geef je met een willekeurige graai in de supermarktschappen een flinke boost aan je gezondheid. Helaas is het niet zo simpel.

Misleiding of verleiding? Framing maakt producten aantrekkelijk

Achter voedingslabels zit een hele strategie verscholen. Bij het bedenken ervan zetten producenten framing in: ze maken gebruik van de informatie rondom het label zelf. Kreten als ‘vetvrij’ en ‘natuurlijke suikers’ zorgen ervoor dat jij onbewust eerder geneigd bent een product te kopen. Woorden zijn namelijk heel belangrijk voor onze beleving. Iets wat geframed wordt als gezond, kan onbewust de illusie wekken dat het ook weinig calorieën bevat. En jou hierdoor dus verleiden om het te kopen.

Uit onderzoek blijkt dat positieve framing producten aantrekkelijker maakt (1). Stel, je let op de lijn en je ziet twee soorten yoghurt. De een bevat 25% vet en de ander is 75% vetvrij. Voor welke yoghurt zou jij dan kiezen? Waarschijnlijk voor de yoghurt die 75% vetvrij is. Door de positieve eigenschap ‘vetvrij’ te benoemen klinkt het gezonder, terwijl beide opties precies hetzelfde zijn (2).

Daarnaast werkt het in ons brein ook nog zo dat we denken gerust meer te kunnen eten van die chips met 30% minder calorieën, waardoor we uiteindelijk op dezelfde hoeveelheid calorieën uitkomen. Zo aten deelnemers aan een onderzoek 35% meer koekjes wanneer er gezegd werd dat de koekjes ‘gezonde’ ingrediënten bevatten (3). Je denkt dus lekker bezig te zijn wanneer je gezonde fruitrepen eet, wat ervoor zorgt dat je meer eet van koekjes die stiekem ook nog steeds te veel suiker bevatten. Helaas, toch niet zo’n gezonde keuze…

Framing

Dus heb je de neiging om met een goed gevoel een paar rollen van die ‘suikerarme’ koekjes in je boodschappenmandje te gooien? Denk dan nog eens aan het fenomeen framing en lees het etiket op de achterkant. Het kan zo maar zijn dat je dan besluit ze weer netjes terug te zetten in het schap. Een pijnlijke conclusie, want na een lange werkdag is het ontcijferen van ingewikkelde voedingswaarden wel het laatste waar je zin in hebt.

Eind 2020 wordt dit leed verzacht: de Rijksoverheid wil dan een nieuw voedselkeuzelogo hebben ingevoerd. Op dit moment lijkt de Nutri-score veel kans te maken. Dit logo geeft een score op gezondheid van A (gezond) tot en met E (ongezond) (4). Tot die tijd moeten we helaas nog even zelf kritisch nadenken.

Auteur: Lisa Cao
Stagiaire bij Duwtje, onderzoeks- en adviesbureau voor gedragsverandering.

Reageer op dit artikel