blog

Voedingswetenschap overtuigt bloggers nooit helemaal

Voedingscommunicatie

Voedingswetenschap overtuigt bloggers nooit helemaal

Dat bloggers er zo hun eigen specifieke,soms ongefundeerde, mening op nahouden over voeding is bekend. Toch wisten de experts tijdens het Bloggersevent op 14 juni van Voeding NU hen ook deels tot nieuwe inzichten te bewegen, vooral over kokosvet en kip.

Carlijn Broring van Foodless, een medium voor voedselintolerantie, kwam naar het Bloggersevent omdat ze “best wel ver van de wetenschap afstaat.” Broring: “In de praktijk ondervindt je sneller of voeding een bepaald effect op je heeft en dat nog niet bevestigd is door de wetenschap”, vindt ze wel bijzonder.

Persoonlijke ervaring voeding

Luister altijd naar je lichaam, kijk wat voeding met jou doet, adviseert ze. ‘Dat is het belangrijk, ongeacht wat de Gezondheidsraad zegt.’ Om vervolgens haar boodschap gelijk te nuanceren. ‘Volg de richtlijnen van de Gezondheidsraad natuurlijk wel enigszins op, want daar zijn niet voor niets de richtlijnen Goede Voeding van afgeleid.’

Lactose intolerant

Dat wil niet zeggen dat Broring helemaal geen waarde hecht aan de voedingswetenschap. Ze leest juist veel wetenschappelijke artikelen om haar blogs te kunnen onderbouwen. Wel is diëtiste-in-opleiding kritisch over cijfers die uit onderzoeken naar voren komen. Ze gelooft niet dat “maar” 5% van de bevolking lactose-intolerant is. Volgens haar bronnen hebben 7 op de 10 mensen last van deze voedselallergie.

‘Hoe je van 7 op de 10 mensen naar 5% komt, vraag ik mij dan af. Daar is dus zeker meer onderzoek naar nodig. Want ik ben van mening dat veel meer mensen het hebben.’

Duurzame kip

Evy van Iersel van Leijp, een leefstijl- en voedingsblog, gelooft dat het gebruiken van gezond verstand altijd de gulden middenweg vormt, gecombineerd met wetenschappelijke informatie. Een echte eyeopener voor haar was de presentatie van consumptiesocioloog Hans Dagevos op het Bloggersevent over duuzame kip: voor een lage milieu-impact is het namelijk beter om scharrelkip te kopen dan biologische kip.

‘Kies je dan voor dierenwelzijn (biokip) of kies jij voor duurzaam milieu (scharrelkip). Dan heb je een heel ander uitgangspunt bij het kopen van je kip in de winkel.’

Voor Miriam Blom van Die-eetmaatje was Dagevos’ boodschap ook verrassend. ‘Ik dacht altijd dat ik met biologische kip een goede keuze zou maken voor de dieren maar het schijnt weer niet zo goed te zijn voor het milieu en dat is wel weer jammer. Maar het helpt je keuzes maken voor jezelf.’

Kokosvet

Daar waar biologische kip niet echt goed is voor de milieu-impact, is kokosvet dat niet voor de gezondheid. Hoogleraar Ingeborg Brouwer van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam ontkrachtte daarom de mythe dat kokosvet de gezondheid ten goede komt. Voor sommige bloggers was dit een openbaring.

Brownie en roomboter

‘Veel dingen weet je wel maar net als met kokosvet ben ik zo’n blogger die een brownie heeft geprobeerd waarin kokosvet is verwerkt met de gedachte dat het gezonder is. En dan kom je er nu achter dat het net zoveel verzadigd vet bevat als roomboter’, zegt Nadia Zerouali van Lovely Foodies. ‘Dan had ik dus net zo goed roomboter kunnen gebruiken.’

Ze is van plan een stukje te schrijven over dit onderwerp. “Ik werk ook voor FunX, een website voor jongeren. Veel concurrenten van ons schrijven meestal over de pluspunten van kokosolie. Het is wel leuk dat je nu dan ook een tegenreactie hebt, dat het wetenschappelijk is bewezen dat het eigenlijk niet zo gezond is.”

Coca-Cola

Coca-Cola maakte zijn opwachting op het Bloggersevent van Voeding NU om de inspanningen rond suikerreductie verder toe te lichten. Zerouali van Lovely Foodies zegt zelf bezig te zijn met het verminderen van de suikerconsumptie. Toch heeft ze niet erg veel aan de informatie van het frisdrankenconcern. “Coca-Cola vond ik interessant maar daar ga ik niet echt veel mee doen. Het is heel erg productgericht en ik hou sowieso niet zoveel van de smaak van Coca-Cola.” Ze vond het verder ook een beetje een “commercieel verhaal”, al komt dat vooral door de alom aanwezige naam “Coca-Cola” die bij sommige mensen weerzin opwekt.

Gezonde schoolkantines

Blom van Die-eetmaatje vond Coca-Cola een beetje een vreemde eend in de bijt: een commerciële partij tussen al die wetenschappers. Ze werkt veel met jeugd en dan is Coca-Cola wel het laatste bedrijf dat ze wil zien.

“Ik werk voor de gezonde sport- en schoolkantines, daar zie je heel veel automaten en daar is cola toch wel een boosdoener voor de kinderen, dus wil ik eigenlijk niet horen dat 2 glazen per dag geen kwaad kunnen.”

Stevia en aspartaam

Maar er zijn ook genoeg caloriearme varianten cola? Natuurlijk heb je ook betere varianten, weet…., maar voor kinderen zijn deze ‘moeilijk te begrijpen.’

Blom: ‘Cola met stevia en aspartaam is nog steeds niet goed voor kinderen. Dus dat blijft een slechte keus.’

Reageer op dit artikel