blog

What’s in a name: ‘Vegetarische consument noemt zich vegaburger’

Voedingscommunicatie

Hoe je iets noemt is belangrijk. Je kan er aan herkennen wat het is. Dat is lekker duidelijk. Het schept een verwachting en het geeft identiteit. Maar wat nou als je naam je juist tegenwerkt?

What’s in a name: ‘Vegetarische consument noemt zich vegaburger’

Onduidelijkheid over wat je koopt is niet wenselijk in de voedingsindustrie, dat begrijpt iedereen. Daarom mag in de toekomst de naam ‘Kipstuckjes’ niet meer, want het is geen echte kip. Het zou misleidend zijn. Vegaburger mag ook niet, want het is geen echt vlees. Daarop volgde al gauw een ludieke actie van een burger (lees: inwoner) die vegetarisch is en zichzelf een vegaburger noemt. Over of het echt misleidend is wordt veel gediscussieerd en ik betwijfel het zelf ten zeerste. Spijtig dat een naam zo’n negatieve lading krijgt, terwijl het product prima is.

Imagoprobleem diëtist

Namen of woorden zijn dus heel belangrijk en roepen allerlei associaties op. Denk aan het woord ambtenaar, die zijn toch allemaal lui en werken tot 3 uur. En wat te denken van het woord diëtist. Daar kleeft toch ook nog wat negativiteit aan. ‘Van een diëtist mag je niets; een diëtist houdt zich alleen bezig met overgewicht; een diëtist wil dat ik alleen sla eet, etc.’

Nee dan liever naar een voedingscoach, -consulent of -deskundige. Dat klinkt al veel … ja wat eigenlijk, vriendelijker, deskundiger, minder streng? Helaas lopen wij als diëtisten nog steeds tegen dit imagoprobleem aan. En het bizarre is, ik weet ervan, maar hoor het nooit zelf. Misschien durven ze het tegen mij, de diëtist, niet te zeggen. Wel zijn mensen met regelmaat verbaasd als ze zich realiseren waarvoor je allemaal bij een diëtist terecht kan. Maar tegen andere paramedici zoals fysiotherapeuten – die nog wel eens een cliënt doorverwijzen – wordt er wat openlijker gesproken. Goed bedoeld wordt dan gezegd ‘nee maar de diëtist is tegenwoordig niet meer zo’.

What’s in a name?

Ik vraag me alleen af, is het nou echt puur de naam en de associatie die het oproept? Dan zou dus een naamswijziging alles verhelpen. Ondanks dat we inhoudelijk nog steeds hetzelfde doen? Terwijl een vegaburger nog steeds van dezelfde ingrediënten gemaakt wordt. Nee. Een naamswijziging zou puur een cosmetische ingreep zijn wat mij betreft en onnodig bovendien. Dus sta je in de supermarkt voor het schap met de vegetarische producten, koop dan vooral het Gehackt. En heb je een hoge bloeddruk, last van je darmen, hartfalen, ondergewicht, een allergie, een burn-out, reuma of diabetes. Denk dan gerust ook eens aan de diëtist.

Reageer op dit artikel