nieuws

Vooral hoog opgeleiden geraakt door advertenties voor gezonde voeding

Voedingscommunicatie

Vooral hoog opgeleiden geraakt door advertenties voor gezonde voeding

Advertenties over gezond eten hebben vooral effect op hoog opgeleiden. Jongeren en lager opgeleide mensen laten zich er minder aan gelegen liggen. Zo kiezen ze minder snel fruit na het zien van een advertentie over fruit.

Dit blijkt uit een onderzoek van Suzanna Forwoord van de Universiteit van Cambridgde. Forwoord deed onderzoek naar een zogeheten priming-methode. Priming is een verschijnsel waarbij een recente ervaring je geheugen activeert en op deze manier gedrag onbewust stuurt. In deze studie werden advertenties over gezonde voeding ingezet als priming-methode om te zien of deze de voorkeur ervoor verhogen. 

 

Advertentie

Het onderzoek bestond uit twee aparte studies. Aan de eerste studie deden 143 willekeurig gekozen deelnemers mee. Aan de tweede deden 764 willekeurig gekozen deelnemers mee die meer opgeleid waren dan de deelnemers in de eerste studie. In beide studies keken de participanten naar een advertentie over groente en fruit. Een controlegroep kreeg geen reclame te zien. Als de deelnemers honger kregen, moesten ze kiezen uit fruit of zoete snacks.  

 

Fruitvoorkeur

Tijdens de eerste studie kozen minder participanten fruit, terwijl de onderzoekers hadden verwacht dat de priming-methode, het zien van de advertenties over groenten en fruit, zou leiden tot het maken van een (onbewust) gezondere keuze. Daarentegen kozen in de tweede studie, waaraan meer hoger opgeleiden mensen deelnamen dan de eerste, meer deelnemers fruit.

 

Lees verder op Voeding Nu online:   

Lager opgeleiden zwaarder dan hogeropgeleiden

Reageer op dit artikel