nieuws

Fitness apps zijn niet One Size Fits All

Voedingscommunicatie

Fitness apps zijn niet One Size Fits All

De huidige fitness of hardloop applicaties bevatten te weinig personalisatie. Dit bleek uit de presentaties op het symposium Sport & Apps dat op 7 oktober georganiseerd werd door Amsterdam Institute of Sport Science (AISS).

Op het symposium spraken Marije Baart de la Faille, Steven Vos, Nelleke Penninx en Ben Kröse over  het gebruik, de tevredenheid en effectiviteit van sportapps of draagbare sensoren zoals horloges. Ook presenteerden zij mogelijke verbeteringen in de applicatiemarkt.

 

Applicaties

Marije Baart de la Faille, lector Kracht en Sport (HvA), deed onderzoek naar het sportapp-gebruik. Data hiervoor werd verzameld bij 50.000 Dam tot Damlopers. Onder deze hardlopers was Runkeeper verreweg de populairste app. Vooral recreatielopers bleken apps te gebruiken. Dit onderzoek is echter uitgevoerd onder een al actieve groep. Hoe inactieve personen te bereiken zijn is niet bekend.

 

Personalisatie gewenst

Te beluisteren was dat alle sprekers vinden dat apps te generaliserend zijn. Niet iedereen is hetzelfde, wilt hetzelfde en heeft hetzelfde nodig. Op het moment zijn er alleen ‘one size fits all’-apps. Ben Kröse, bijzonder hoogleraar Ambient Robotics van de Universiteit van Amsterdam, die sprak over sensoren, zegt dat het gebrek aan personalisatie waarschijnlijk de oorzaak is dat sporten ophouden met het gebruik van apps of sensoren. Ieder spreker concludeerde dat er een gepersonaliseerde app geïntroduceerd moet worden om mensen echt te bereiken zal.

 

In de novemberuitgave van het magazine van Voeding Nu volgt een uitgebreider verslag.

Tijdens het symposium van de Jaarprijs Goede Voeding zullen Nard Clabbers van TNO en Jettie Hoonhout van Philips ingaan op de technologische ontwikkelingen in de toekomst van apps en app-gebruik.

 

Lees verder op Voeding Nu online:
De app Hapsnapp praat met gebruiker

Boodschapp helpt bij de gezondere keuze

Reageer op dit artikel