nieuws

Reclamefolders supermarkten richten zich op ongezonde voeding

Voedingscommunicatie

Reclamefolders supermarkten richten zich op ongezonde voeding

De meeste reclamefolders van supermarkten bevatten een hoog percentage aan zogenoemde discretionaire (ongezonde) voedingsmiddelen. Dit blijkt uit een Australisch onderzoek dat gepubliceerd is in het december nummer van het blad Preventive Medicine.

Voorgaande onderzoeken concludeerden dat reclamefolders van supermarkten vooral discretionaire voedingsmiddelen bevatten en weinig groente en fruit. Dit gaat volgens de onderzoekers tegen de aanbevelingen voor goede voeding, leefstijl in en draagt zelf bij aan het globale obesitasprobleem.

 

De hiervoor genoemde onderzoeken waren gelimiteerd tot de voorpagina van de folders en geen van de studies bevatte informatie van landen buiten Europa, Noord-Amerika en Australië. Om een beter beeld te krijgen van de globale situatie bestudeerde de Australische onderzoekers meerdere landen en de totale inhoud van de folders.

 

Twaalf landen

Voor het onderzoek zijn er 8 weken lang tijdens de zomer van 2014 reclamefolders van 12 landen bestudeerd. Australia, Canada, Hong Kong, India, Maleisië, Nieuw Zeeland, Filippijnen, Singapore, Zuid-Afrika, Zweden, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten maakten deel uit van het onderzoek. De onderzoekers probeerden van alle continenten landen te betrekken, maar zij vonden geen Zuid-Amerikaanse folders.

 

Canada meeste discretionaire voedingsmiddelen

In totaal zijn 89 reclamefolders van 13 verschillende supermarkten verzameld. Uit deze folders zijn 12,563 voedingsmiddelen geanalyseerd. Hieruit kwam naar voren dat de reclamefolder van supermarkt Loblaws (Canada) de meeste discretionaire voedingsmiddelen bevatte, namelijk per uitgave 378 producten. Proportioneel had Honk Kong de meeste discretionaire voedingsmiddelen in verhouding met primaire voedingsmiddelen (61,7 procent). SM Supermarkt uit de Filipijnen had met 12 producten de minste.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Onderzoek toont onduidelijkheden omtrent wetgeving kindermarketing

Vooral hoog opgeleiden geraakt door advertenties voor gezonde voeding 

Reageer op dit artikel