nieuws

Alliantie: ‘Stop kinderen te verleiden ongezond te eten’

Voedingscommunicatie

Alliantie: ‘Stop kinderen te verleiden ongezond te eten’

Een brede coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen doet via een openbare brief aan popgroep K3 de oproep om marketing voor ongezonde voeding die is gericht op kinderen te stoppen.

De nieuwe leden van K3 (Hanne, Klaasje en Marthe) ontvangen vandaag bijzondere fanmail: een nieuwsjaarkaart van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding met de oproep hun verantwoordelijkheid te nemen door zich niet te laten exploiteren om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten.

‘Een op de zeven kinderen onder de 13 jaar in Nederland is te zwaar. Hanne, Klaasje en Marthe kunnen het tij helpen keren door als K3 geen reclame meer te maken voor producten zoals chips, koek, ijs en snoep’, schrijven de vertegenwoordigers van de Alliantie in hun persbericht.

K3
De alliantie heeft de populaire K3 uitgekozen omdat rond deze populaire groep grootschalige merchandising plaatsvindt: puzzels, paraplu’s, wekkers, verkleedkleren, poppen en nog veel meer. Op al deze producten wordt K3 afgebeeld. Daarnaast is K3 te vinden op diverse eet- en drinkproducten zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band). Allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet, aldus de Alliantie.

Goede voorbeeld
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het inzetten van kinderidolen zoals K3 voor ongezonde voeding draagt bij aan een ongezond voedingspatroon en overgewicht. Overgewicht is een van de grootste uitdagingen voor de volksgezondheid. Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren. Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groente en fruit.’

Reclame voor gezonde producten
Volgens de Alliantie laat onderzoek onder ouders zien dat 61 procent vindt dat kinderidolen of tekenfilmfiguren niet gebruikt mogen worden op de verpakkingen van ongezonde voedingsmiddelen. Van de ondervraagde ouders vindt 72 procent de inzet van kinderidolen of tekenfilmfiguren op verpakkingen van gezonde producten wel goed.

Alliantie
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in februari 2015 opgericht en bestaat uit de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, Gemeente Amsterdam, GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, de Obesitas Vereniging, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.

Reageer op dit artikel