nieuws

Voedingscentrum viert 75 jaar voedingsvoorlichting

Voedingscommunicatie

Voedingscentrum viert 75 jaar voedingsvoorlichting

Met een bijeenkomst voor enkele honderden relaties van het Voedingscentrum vierde de organisatie afgelopen week dat het in 2016 75 jaar geleden is dat de overheid begon met voedingsvoorlichting. Dat begon officieel in 1941 met de oprichting van het Voorlichtingsbureau van den Voedingsraad, dat later overging in het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Sinds 2000 heet dit het Voedingscentrum.

Tijdens de bijeenkomst blikte journaliste Truska Bast terug op 75 jaar voedingsvoorlichting. Daarbij liet ze aan de hand van historisch voorlichtingsmateriaal zien hoe de opvattingen over voedingscommunicatie door de jaren heen veranderden. Het werd weerspiegeld in de vorm en inhoud van de voorlichtingsmaterialen. Van een stencil over de bereiding van tulpenbollen in de Tweede Wereldoorlog tot de hedendaagse digitale media en de huidige Schijf van Vijf ‘die binnenkort ook in het archief komt’.

Werkende vrouw

De folder over de werkende vrouw was de persoonlijke favoriet van Bast: ‘U ziet hier een werkende vrouw die een beetje gekweld vanachter haar typemachine de wereld in kijkt, en dat is niet zo vreemd want er kwam zoveel op haar schouders terecht dat de aandacht voor voeding er nog wel eens bij inschoot: “Dat is begrijpelijk, maar toch heel verkeerd”, staat er in de brochure. En vrouwen moesten beslist “niet zo onverstandig” zijn.’ Het was paternalistisch en betuttelend, vindt Bast, die weergaf hoe die houding in de voorlichting in de latere jaren veranderde.

Aan tafel

Na de pauze in de bijeenkomst werd er vooral vooruitgeblikt. Trendwatcher Marjan Ippel voorspelde dat we in de toekomst nog steeds aan tafel zullen eten. Ze liet plaatjes zien van etende mensen, van de prehistorie tot de nabije toekomst. Ondanks alle high-tech kan de tafel nog steeds centraal staan.

Voorlichting voor iedereen

De directeur van het Voedingscentrum, Gerda Feunekes, benadrukte in haar lezing dat haar organisatie nog beter bereikbaar wil zijn voor iedereen: ‘En dan bedoel ik voor alle lagen van de bevolking, alle culturele achtergronden en alle leeftijden. Onze voorlichting past zich aan op trends en wensen in de samenleving.’

Ook sprak ze haar droom uit voor de samenleving, voor ‘een omgeving, die zowel thuis als buitenshuis, zo is ingericht dat de gezonde, veilige en duurzame keuze voor iedereen vanzelfsprekend en bereikbaar is’. Hiervoor is het volgens haar nodig dat individuen gemotiveerd zijn om goed te eten en beschikken over de kennis en vaardigheden om gezonde, veilige en duurzame keuzes te maken. 

Reageer op dit artikel