nieuws

Consumentenbond wil af van ‘onzinnig’ Vinkje-logo

Voedingscommunicatie

Consumentenbond wil af van ‘onzinnig’ Vinkje-logo

De Consumentenbond is de campagne ‘Weg met het Vinkje’ begonnen. Uit onderzoek van de bond blijkt dat consumenten het Vinkje voor een ‘bewuste’ of ‘gezondere’ keuze op voedingsmiddelen verwarrend vinden. De stichting achter het logo wil graag in dialoog met de Consumentenbond.

De Consumentenbond legde een panel van ruim duizend consumenten vragen en stellingen voor over het Vinkje. Daaruit blijkt dat 77 procent van de consumenten niet precies weet wat de Vinkjes betekenen en 85 procent niet weet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. ‘Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken’, schrijft de bond in een persbericht. De resultaten uit het onderzoek zijn gepubliceerd in de Consumentengids van april. Op de website van de bond is uitleg te vinden over de campagne.  

 

Verkeerde been

Ook constateert de Consumentenbond dat producten die een vinkje kunnen hebben gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn, wat consumenten op het verkeerde been brengt. Zo kunnen producten die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, toch een Vinkje krijgen zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham. ‘Chocomel Mager bijvoorbeeld bevat zes suikerklontjes per beker en heeft een groen Vinkje voor een gezondere keuze, terwijl de Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken’, aldus de Bond, die vindt dat het Vinkje te weinig informatie geeft over hoe gezond een voedingsmiddel is.

 

Consumentenbegrip

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en vier jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden.’

 

Reactie het Vinkje

Stichting Ik Kies Bewust, de organisatie achter het Vinkje, toont zich zelfkritisch. Natuurlijk zijn er verbeteringen aan het Vinkje en de communicatie daarover mogelijk, stelt de stichting. Begin maart kondigde ze daarom al een publiek debat aan over het onderwerp en zullen er overleggen met belanghebbenden komen. ‘Het doel hiervan is om ideeën te ontwikkelen hoe het Vinkje verder verbeterd kan worden. De Consumentenbond is hier vanzelfsprekend ook voor uitgenodigd’, aldus Stichting Ik Kies Bewust op haar website. 

Met de inzichten die uit de gesprekken en het debat komen zal Stichting Ik Kies Bewust haar koers formuleren. 

Geen discussie Consumentenbond

‘Ook in de toekomst blijven wij via het Vinkje de consumptie van gezondere producten stimuleren. We willen niet op de discussies vooruitlopen door nu met één belanghebbende publiekelijk de discussie aan te gaan. Uiteraard hopen wij dat de organisaties met ideeën voor verbeteringen van het Vinkje gehoor geven aan de uitnodiging’, aldus de stichting.

Reageer op dit artikel