nieuws

Snackfabrikanten helpen met groente – en fruitconsumptie

Voedingscommunicatie

Snackfabrikanten helpen met groente – en fruitconsumptie

Snacks en zoetwaren die bijdragen aan de consumptie van voldoende voedingsstoffen en mineralen waren volop aanwezig tijdens de Internationale Zoetwarenbeurs (ISM) in Keulen. Fabrikanten spelen daarmee in op bijvoorbeeld achterblijvende groente- en fruitconsumptie van veel consumenten. Voeding NU sprak met twee fabrikanten.

Als een trotse marktkoopman die net een goede omzet heeft gedraaid, staat directeur Maurice Fischer van Heimatgut te glunderen voor zijn stand met ‘gezondere’ chips. De kokosnootchips met wasabismaak heeft net de tweede plaats in de wacht gesleept van meest innovatieve product op zoetwarenbeurs ISM, net achter de 3D-printer van Katjes.

“Het gezondheidsbewustzijn onder consumenten neemt toe. Ze willen om te beginnen een korte ingrediëntenlijst en alles zo natuurlijk mogelijk. Bovendien vragen ze ook steeds meer naar glutenvrij.” De kokosnootchips lijken hieraan te voldoen.

Groente en fruit

Het product bevat drie verschillende ingrediënten: kokos, kokosnectar en zeezout. De chips zijn drie keer gebakken onder de 50 graden om ze extra krokant te maken. “We hebben goede contacten in Thailand, waar de kokosnoten vandaan komen. Ze bevatten goede vetten en gelden als een lekkere superfood”, benadrukt Fischer. Boven hem hangt aan het plafond een bord met de tekst ‘groente en fruit’, een belangrijk thema tijdens ISM 2016.

Kokoschips

Nog opvallender dan de kokoschips zijn de chips op basis van kool. Voor de productie past Heimatgut een speciaal drogingsproces toe. “We snijden de verse kool, marineren deze, drogen de groente ten minste vierentwintig uur, waarna we de producten verpakken”, verduidelijkt Fischer met een knipoog, daarmee aangevend dat het wel iets ingewikkelder is dan hij nu vertelt. Het voordeel van het drogen van de kool is dat vitamines en mineralen zoveel mogelijk behouden blijven.

Vet en zout

Toch zit er in de kokosnootchips nog steeds redelijk veel vet – 48,3 gram per 100 gram, waarvan 45,3 gram verzadigd – en 1,5 gram zout per 100 gram. De koolchips bevatten net iets meer zout (2,2 gram), maar wel minder vet (17,4 gram).

Maar vet en zout zijn momenteel niet de grootste zorg van Fischer. “De enige uitdaging nu is het bijbenen van de groei.” De chips zijn al verkrijgbaar in Duitsland. Heimatgut gaat zijn productie verhogen van 3.000 zakjes chips per dag naar zo’n 10.000 per dag. “We willen verder groeien in de markt van gezond snacken.”

Tropisch fruit

De makers van de fruitrepen Pure, met 100% tropisch fruit, willen ook graag groeien in deze markt. Dat is alleen maar goed voor hun afnemers: de boeren op de fruitplantages en de medewerkers van de fabriek in Ghana. Pure is onderdeel van het Zwitserse HPW AG, dat een fabriek heeft midden tussen de plantages. Sinds een half jaar maken de medewerkers daar naast gedroogd fruit ook fruitrepen. Die bevatten geen concentraat, geen toegevoegde suikers en hebben een houdbaarheid van negen maanden. Het bedrijf voegt alleen nog zwaveldioxide toe om de kleur te behouden. “De repen smaken net als vers fruit. De fabriek staat pal naast de plantages. Het fruit wordt dus geplukt als het rijp is en daarna gelijk verwerkt”, zegt Michael Jud van HPW AG.

Eerlijke prijs

Het bedrijf is al vijftien jaar actief in Ghana. Zo’n 1.500 boeren leveren exclusief aan Pure voor een eerlijke prijs. De producten zijn zowel biologisch, Fair Trade als BRC-gecertificeerd. In de fabriek werken nog eens zeshonderd mensen die allemaal uit de regio komen, op de directeur na, een Zwitserse landbouwkundige.

Suikerreductie

Volgens Jud staan consumenten te springen om de fruitrepen, vooral omdat ze op zoek zijn naar producten zonder toegevoegde suiker. Bovendien staat het eten van zo’n reep van 20 gram (€0,70) gelijk aan de energiewaarde van 200 gram vers fruit, aldus Jud.

De fruitrepen zijn verkrijgbaar in vier varianten: ananas-mango-limoen, ananas-banaan-limoen, ananas-passiefruit en mango-kokosnoot. HPW AG heeft nog meer gezonde snackproducten in de pijplijn, meer in de richting van functionele producten met bijvoorbeeld eiwit.

Foto's

Reageer op dit artikel