nieuws

Kees de Graaf: ‘Onze voorkeur voor zoet is misschien te veranderen’

Voedingscommunicatie

Kees de Graaf: ‘Onze voorkeur voor zoet is misschien te veranderen’

We kunnen onze voorkeur voor een zoete smaak, die aangeboren is, wellicht veranderen. ‘Eerst was ik daar niet zo zeker van, maar ik twijfel daar nu wat meer aan, maar het ontbreekt vooralsnog aan experimenteel onderzoek.’ Dat zei hoogleraar Kees de Graaf van Wageningen Universiteit tijdens de bijeenkomst Suiker en zoetstoffen van Voeding Nu die gisteren plaatsvond in de Verkadefabriek in Den Bosch.

Ongeveer de helft van onze calorie-inname komt uit zoete voedingsmiddelen. In vloeibare vorm dragen gesuikerde producten bij aan een hoger lichaamsgewicht, aldus veel wetenschappelijk onderzoek, als het om suikers in vaste vorm gaat, dan is dit verband nog te weinig bewezen. ‘Het is ook nog steeds de vraag of we onze voorkeur  voor zoet kunnen veranderen’, aldus De Graaf. Toch gaf hij aan dat over tien jaar het suikergebruik door de consument en de producenten van levensmiddelen over de hele linie gedaald zal zijn.

Miljoenen kilo’s
De Graaf illustreerde zijn verwachting onder andere met de inspanningen van het bedrijf FrieslandCampina dat tussen 2010 en 2015 in veel van zijn producten de hoeveelheid suikers heeft verlaagd zonder de zoetheid met laagenergetische zoetstoffen te corrigeren. De inspanningen komen neer op een totale reductie van acht miljoen kilo suikers, 254 vrachtwagen oftewel 1653 miljoen suikerklontjes.

Marketing Coca-Cola
Spreker Jan Burger die bij Coca-Cola als Manager Compliance & Innovation betrokken is bij productinnovaties vertelde dat suiker, naast zoetstoffen, een van de ingrediënten is waarover consumenten zich zorgen maken. Minder zorgen maken ze zich over zoetstoffen uit natuurlijke bron. ‘Ons aandeel aan lightproducten ligt al op 33 procent’, zegt hij. ‘Dat is met name in de laatste jaren sterk gestegen. In 2006 is in Groot-Brittannië Coca-Cola Zero geïntroduceerd, het is nu verkrijgbaar in 159 landen en is onze meest succesvolle productintroductie na Coca-Cola light.’

Ook merkte hij op dat er meer bewustwording van de consument zou moeten komen rond suikers en zoetstoffen. ’78 procent van de consumenten weet niet dat light frisdrank geen calorieën heeft’. En hij kondigde aan dat zijn bedrijf in de marketing meer nadruk gaat leggen op light producten en kleine verpakkingen.

Stevia
Blogger en klinisch epidemioloog Liesbeth Oerlemans ging in op haar communicatie rond stevia in de media. Ze vertelde dat ze te vuur en te zwaard trekt om consumenten de juiste voorlichting over voeding te geven. Over stevia en suikers gaat veel onzin de ronde. Haar acties leidden al (indirect) tot sluiting van een webwinkel diverse rectificaties onder andere door Albert Heijn/Allerhande.

Zucsu
De medisch specialiste en diabetologe Christine Pelckmans uit Antwerpen vertelde tijdens de bijeenkomst over de opzet van het door haar ontwikkelde systeem Zucsu. Het is een waarderingssysteem voor restaurants waardoor diabetici weten dat ze er met een gerust hart, gezond, kunnen gaan eten, waarbij de restauranthouder en het personeel rekening houden met de patiënt. Sinds de oprichting in 2014 groeide het aantal deelnemende restaurants in België uit tot meer dan 300. In Nederland is nu een restaurant aangesloten en ook in Frankrijk tonen topchefs belangstelling. Pelckmans is bezig het Zucsu-netwerk in Nederland uit te breiden. Tijdens de bijeenkomst nodigde ze de aanwezige diëtisten uit contact met haar te leggen, wat ook spontaan gebeurde.

Tijdens de pauze werd nog de tweede druk van het boek 77 fabels en feiten over onze voeding gepresenteerd. Het eerste exemplaar kreeg Kees de Graaf uit handen van ondergetekende. De eerste druk uit 2014 is aangepast naar aanleiding van de nieuwe Richtlijnen goede voeding en de nieuwe Schijf van Vijf.

In Voeding Nu 3 zal een uitgebreid verslag van de bijeenkomst over suiker en zoetstoffen verschijnen.

Foto's

Reageer op dit artikel