nieuws

Stichting Ik Kies Bewust oneens met boodschap Consumentenbond

Voedingscommunicatie

Stichting Ik Kies Bewust oneens met boodschap Consumentenbond

De stichting Ik Kies Bewust, die het Vinkje uitgeeft, is het oneens met de Consumentenbond die begon met de actie ‘Weg met het Vinkje’. Vinkje- woordvoerder Léon Jansen vindt de actie spijtig gezien het gezamenlijke doel van zijn stichting en de Consumentenbond om Nederlanders gezonder te laten eten.

‘De Consumentenbond gaat met zijn actie helemaal niet in op wat het Vinkje bereikt heeft’, vervolgt Jansen, secretaris van de wetenschappelijke commissie Stichting Ik Kies Bewust. ‘Spijtig dat de consumentenbond niet kijkt naar de positieve punten. We hebben beide hetzelfde doel: Nederlanders gezonder laten eten en het gezond product aanbod verbeteren.

Het liefst willen wij dat iedereen meedoet met Het Vinkje. Producenten die niet meedoen, kiezen daar zelf voor. De consumentenbond zou zich eerder met een actie moeten richten op fabrikanten die hiervoor niet de verantwoordelijkheid nemen’.

 

Producten zonder Vinkje

Hoe consumenten producten zonder Vinkje interpreteren is niet bekend. De stichting claimt in ieder geval dat de consument zekerheid heeft dat producten met Het Vinkje behoren tot betere producten in de betreffende productgroep.

Debat

Ter evaluatie van Het Vinkje wordt op 21 april een debat georganiseerd dat toegankelijk is voor iedereen die het voedselaanbod gezonder wil maken: onder andere organisaties, stakeholders en experts. Ook de consumentenbond is uitgenodigd.

Het doel van het debat is om verbeteringen omtrent Het Vinkje te bespreken, waarbij onderwerpen als gebruik van criteria, communicatie en verbeterpunten voor de toekomst aan bod komen. Via Foodlog kunnen partijen zich inschrijven.

Vorige week werd door de minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport bekendgemaakt dat Het Vinkje als voedselkeuzelogo met de bijbehorende gebruiksvoorwaarden zal worden verlengd tot 1 mei 2017.

Vinkje bewezen effectief

De Consumentenbond wil dat er een stoplichtsysteem komt: een systeem dat door middel van de kleuren groen, oranje en rood aangeeft of er weinig, gemiddeld of veel zout, vet en-/of suiker in het product is verwerkt. ’Ik vind dat bij het bekende systeem (een enkelvoudig logo) moet worden gebleven dat bewezen effectief is en een groot draagvlak heeft en dat we kunnen verbeteren’, aldus Jansen.

Schijf van Vijf

Voorheen kwamen de criteria van Het Vinkje en die van het Voedingscentrum nagenoeg overeen waarbij voor de beoordeling van producten de indeling bij voorkeur, middenweg en bij uitzondering werd gehanteerd. Het Voedingscentrum hanteert in de nieuwe Richtlijnen Schijf van Vijf een tweedeling: binnen en buiten de schijf. De vraag is of de Stichting Ik Kies Bewust ook daarnaar gaat handelen. Jansen geeft aan dat de wetenschappelijke commissie (met daarin een vertegenwoordiger van het Voedingscentrum) zich de komende maanden gaat richten op het systeem om optimaal te kunnen aansluiten bij de voorlichting van het Voedingscentrum. ‘Daarbij zal gekeken worden of en hoe het systeem zich zal moeten aanpassen.  Samen met de resultaten van de specialistenbijeenkomsten komende maanden moet dat uitsluitsel geven hoe de stichting verder gaat.’

Jaarlijks onderzoek GFK

Jaarlijks laat stichting Ik Kies Bewust door GFK een consumentenonderzoek uitvoeren over Het Vinkje, waaruit  de volgende resultaten naar voren komen:

  • De consumentenbekendheid is heel groot (meer dan 90 procent herkent het logo);
  • 70 procent legt de link tussen gezonde voeding en het Vinkje;
  • De geloofwaardigheid is redelijk goed: 50% vindt het (heel) geloofwaardig; 15 procent vindt het niet geloofwaardig/helemaal niet geloofwaardig, 1/3e is neutraal;
  • Meer dan de helft geeft aan gezonder te kiezen omdat het ‘Ik Kies Bewust logo’ erop staat;
  • Praktisch alle supermarkten doen mee;
  • RIVM bevestigd dat het vinkje invloed heeft op de productsamenstelling en stimuleert producenten om producten gezonder te maken.
Reageer op dit artikel