nieuws

Plus introduceert calorieënmeter voor frisdranken

Voedingscommunicatie

Plus introduceert calorieënmeter voor frisdranken

Supermarktketen Plus introduceert een frisdrank-calorieënmeter. Met de calorieënmeter, een soort stoplichtensysteem, kunnen klanten op een eenvoudige manier een bewuste keuze maken, aldus de supermarktketen.

PLUS ontwikkelde het systeem op basis van gesprekken die werden gevoerd met consumenten, ondernemers, leveranciers en stichtingen. Het onderzoek werd uitgevoerd door een extern bureau in tien pilotwinkels. Het bureau onderzocht hoe klanten de schapcommunicatie ervaarden. Ze vroegen aan de consumenten die frisdranken kopen, of zij de behoefte hadden om geholpen te worden zodat zij een bewustere aankoop konden doen. Verder werd de kopers gevraagd in hoeverre de schapcommunicatie hulp bood tot de keuze van een bewustere aankoop.

Blauw, geel en rood

De frisdrank calorieënmeter is gebaseerd op de richtlijnen van de Stichting Ik kies Bewust en geeft met de kleuren blauw (0-10 kcal), geel (11-67,5 kcal) en rood (>67,5 kcal) aan hoeveel kilocalorieën een glas frisdrank van 250 ml bevat.

PLUS geeft aan bij succes van de calorieënmeter het systeem in de toekomst wellicht ook toe te passen op andere producten.

Vanaf 30 mei is de calorieënmeter in elke Plus supermarkt te vinden.

PLUS Bruisend Water

Plus voegt daarnaast drie nieuwe calorievrije varianten Bruisend Water toe aan haar assortiment: citroen, munt en komkommer.

Reageer op dit artikel