nieuws

Verbod kindermarketing op producten met blauwe vinkje

Voedingscommunicatie

Verbod kindermarketing op producten met blauwe vinkje

Stichting Ik Kies Bewust (IKB) heeft een bericht uitgestuurd aan hun deelnemers met daarin de aankondiging alleen kindermarketing toe te laten op de verpakking van eten en drinken met het groene vinkje.

Kindermarketing op de verpakking van producten met het blauwe vinkje wordt niet langer toegestaan. Per 1 augustus 2016 gaat de nieuwe regeling in.

De Alliantie Stop Kindermarketing

De Alliantie Stop Kindermarketing, onder meer bestaand uit Foodwatch, de Consumentenbond en de Hartstichting, geeft aan blij te zijn met dit besluit van IKB. De Alliantie gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt en dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast.

Reclamecode

In de huidige Reclamecode is volgende de Alliantie nog volop ruimte voor kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. Zij pleit daarnaast voor de aanscherping van de voedingscriteria die de Reclamecode hanteert.

Kindermarketing

Onder kindermarketing wordt door Stichting IKB verstaan: het toevoegen van teksten of afbeeldingen met het doel kinderen met een leeftijd van 12 jaar en jonger te beïnvloeden. Hieronder valt onder meer het gebruik van afbeeldingen van idolen/stripfiguren; animatiefiguren en bewoordingen.

Het groene en blauwe vinkje

Het groene vinkje staat voor gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Producten met het blauwe vinkje zijn producten die je niet te vaak moet eten.

Reageer op dit artikel