nieuws

Lijnactie Linda de Mol: goed voorbeeld of averechts effect?

Voedingscommunicatie

Lijnactie Linda de Mol: goed voorbeeld of averechts effect?

Linda de Mol vindt zichzelf te dik en wil, publiekelijk, in zes weken vijf kilo afvallen. Ze hoopt zoveel mogelijk vrouwen te inspireren. Kent dit ook een keerzijde? Hogeschooldocent sociologie en ethiek aan de Haagse opleiding diëtetiek Matthijs Fleurke, diëtist Berdien van Wezel en emeritus hoogleraar voeding en gezondheid Frans Kok laten hun licht schijnen over de lijnactie van de BN’er.

Haar huidige BMI is 26.5, uitgaande van een lengte van 1,67 meter, 52 jaar en 82 kilo lichaamsgewicht. Ze benadrukt in haar vlog LINDA.lijnt niet te gaan crashen, sapkuren of op één soepstengel de dag door te komen.

Gezonder, magerder, minder eten en meer sporten staan centraal. Kortom: het Gezond Verstand Dieet. Ik vind de dieetnaam mooi gevonden, zegt Berdien van Wezel, diëtist gespecialiseerd in overgewicht.

Uiterlijk, gewicht en zelfvertrouwen

Uit ervaring kan de diëtist zeggen dat bijna elke vrouw, ongeacht haar BMI, bezig is met haar gewicht en uiterlijk. ‘Zelfs vrouwen met kledingmaat 36 of 38 zijn kritisch en niet gauw positief.’

‘Dus, kijkend naar de deelnemers van Linda’s lijnactie, verwacht ik dat zelfs vrouwen met een lagere, gezonde BMI (tussen 20 en 25) zich zullen herkennen in de wens af te vallen met het hoofddoel zich beter te voelen.’

‘Er kan altijd wel iets verbeterd worden aan het lichaam. Zich goed voelen is voor veel vrouwen gecorreleerd aan het uiterlijk en lichaamsgewicht. Het is vaak direct verbonden met het zelfvertrouwen van de vrouw’, zegt Van Wezel.

Rolmodel

Zowel Fleurke als Van Wezel denken dat Linda de Mol hierin best een rolmodel kan zijn. Ze is volgens Fleurke veel bereikbaarder voor de meeste Nederlanders dan een dieetgoeroe als Fajah Lourens. Van Wezel vindt Linda ook benaderbaar en een BN’er die haar gevoelens goed verwoordt.

Van Wezel vindt het positief vergeleken met dieetgoeroes als Fajah Lourens. ‘Linda pakt het anders aan; door op de weegschaal te gaan staan en zich bloot te geven.’

Niet realistisch

‘Linda is natuurlijk ook gepokt en gemazeld in de entertainmentbusiness; ze weet heel goed wat de kijker wil en wat niet’, benadrukt Fleurke. ‘Daarom denk ik dat we dit vooral ook als entertainment moeten zien, en niet als een serieuze manier om Nederlanders te helpen af te vallen.’

‘Vergeet niet dat Linda anders is dan “de Nederlander”; ze kan een personal coach betalen, ze kan in de supermarkt kopen wat ze wil en vooral: alle aandacht gaat naar haar afvalpogingen’, zegt de docent sociologie. ‘Dat werkt natuurlijk enorm stimulerend. Dat moet mevrouw X uit dorp Y die de blog gaat volgen allemaal missen.’

Frans Kok is positief over Linda’s initiatief maar haalt naar voren dat Linda ook een commercieel belang heeft bij de actie. Zij zal veel vrouwen bereiken en in ruil voor het blootgeven van haar persoonlijke strijd registreren vrouwen hun gegevens, die mogelijk voor andere doeleinden gebruikt worden.

Teneur dankzij (di)eetgoeroes

Op haar website Lindanieuws laat ze weten dat vlogvolgers motivatievideo’s kunnen verwachten en dat interviews met (di)eetgoeroes en andere deskundigen over hun visie voorbij zullen komen.

‘Kan niet beter een geaccrediteerde diëtist betrokken worden bij het afvallen, waar vele vrouwen volgen?’, is de vraag die bij Van Wezel speelt. ‘Zeker omdat dieetgoeroes geen diëtisten zijn en eerder verkeerde signalen in de media veroorzaken’.

Xenia Kasper, manager van Linda de Mol, reageert hierop onwetend. Zij zegt nog niet te weten met welke dieetgoeroes een interview zal worden gehouden in de vlogs en laat de suggestie onbeantwoord.

In zes weken resultaat?

Een energiebeperking van zes weken is te kort om veel kilo’s af te vallen. Van belang is veel meer om het ingeslepen voedingspatroon dat geleid heeft tot de extra kilo’s om te buigen en vast te houden. Dat vraagt een langere adem, zegt hoogleraar Frans Kok.

Berdien van Wezel ziet dan wel de kans schoon voor diëtisten, werk aan de winkel. Zo kunnen de deelnemers die na zes weken het gewenste resultaat niet hebben bereikt, bijvoorbeeld bij de door Van Wezel opgerichte Voedingsadvieswinkel in Den Haag terecht voor een afvalprogramma van twaalf weken.

Kok adviseert: ‘De eerste zes weken wat extra kilo’s kwijtraken versterkt de motivatie. Maar zorg ervoor dat er na die weken een plan achteraan klaarstaat. Leer lijners dat een beperkt aantal kilo afvallen al gezondheidseffecten oplevert. Werk toe naar een verantwoord voedingspatroon met wat minder calorieën, waarmee je na de zes weken verder kunt. Dit helpt het jojo-effect te voorkomen.’

Averechts effect

Fleurke plaatst een kritisch noot bij de lijnactie door te zeggen dat de BMI van 26,5 niet erg hoog is. Voorkomen dat het hoger wordt is belangrijk, maar haar gewicht is niet zo onwenselijk dat iedereen met zo’n BMI op dieet zou moeten.

‘Daarmee kan zij onzekerheid over en ontevredenheid met het uiterlijk van anderen aanwakkeren. Mensen voldoen al niet aan het ideale beeld van Fajah Lourens, maar nu is het figuur van Linda dus ook al niet goed genoeg’, waarschuwt hij.

Kok benadrukt dat Linda goed moet weten wie haar doelgroep is. ‘Het gaat om personen met matig overgewicht, net als Linda zelf. Maar van de 100.000 volgers zijn er waarschijnlijk ook veel obees (BMI >= 30). Zij zijn na zes weken afvallen mogelijk teleurgesteld over het bereikte resultaat’, zegt hij.

‘Ook al kunnen zij wel degelijk met 5-6 kilo gewichtsverlies gezondheidseffecten bewerkstelligen, is dit nog niet direct aan hun uiterlijk zichtbaar. Deze groep vrouwen kan gefrustreerd raken. Dit heeft een averechts effect’, denkt Kok.

Reageer op dit artikel