nieuws

Voedingscentrum werkt koortsachtig aan eenvoud en zoekfunctie EtiketWijzer

Voedingscommunicatie

Voedingscentrum werkt koortsachtig aan eenvoud en zoekfunctie EtiketWijzer

In het najaar kondigde minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan te stoppen met het voedselkeuzelogo het Vinkje. De bewindsvrouw gaf het Voedingscentrum vervolgens opdracht een app te ontwikkelen die consumenten kan helpen de gezonde keuze te maken: de EtiketWijzer. De eerste fase is inmiddels afgerond en de tweede staat voor de deur. “De app mist soms nog context.”

Tijdens de Voedseltop eind januari presenteerde het Voedingscentrum de proefversie van de EtiketWijzer. In deze app is de Schijf van Vijf meegenomen. Hoe werkt de toepassing? Scan de streepjescode van een product. Dan verschijnt informatie die voor de desbetreffende consument relevant is.

Persoonlijk profiel

“Je moet hiervoor een persoonlijk profiel creëren en aangeven wat voor jou belangrijk is. Wil je bijvoorbeeld producten zonder bepaalde allergenen of met weinig suiker? Op basis van je eigen voorkeur helpt de app je met je keuze”, legt Wieke van der Vossen van het Voedingscentrum uit.

Ook is het mogelijk om verschillende producten bijvoorbeeld op hun vet- of suikergehalte te vergelijken. “Op basis van de etiketinformatie geeft de EtiketWijzer aan of het product in de Schijf van Vijf past. Dat is ook een mooi effect van de app: de Schijf van Vijf wordt zo heel concreet voor gebruikers.”

Schijf van Vijf

De gratis app is nog niet te downloaden. Pas in het najaar van 2017 is de EtiketWijzer klaar voor gebruik. In de eerste fase liet het Voedingscentrum de app testen onder consumenten en voedingsprofessionals. De EtiketWijzer kreeg als waarderingscijfer een 7,7: hij is handig in gebruik en is een duidelijke hulp in het maken van de gezonde keuze.

Producten zoeken

Maar het Voedingscentrum kreeg ook terug dat de toepassing soms nog context mist. Stel een product past niet in de Schijf van Vijf wat is dan het alternatief? “We willen daarom handelingsperspectief integreren in de app. Ook gaan we het zoeksysteem verbeteren in fase 2. Gebruikers vonden namelijk niet altijd de producten die ze zochten.”

A-merken en supermarkten

Voor etiketteringsinfo put het Voedingscentrum uit de database van GS1. Het doel is om uiteindelijk ruim 100.000 producten in de app te krijgen. Alle grote supermarkten en nagenoeg alle A-merkfabrikanten zeggen hun medewerking toe. “Als de consument een product scant is het belangrijk dat die in de EtiketWijzer zit. Daarom moeten juist zoveel mogelijk bedrijven meedoen”, benadrukt Van der Vossen.

Calorie

Het Voedingscentrum houdt er ook rekening mee dat digibeten en laaggeletterden de app kunnen bedienen. “Stichting Lezen en Schrijven en het expertisecentrum gezondheidsverschillen Pharos deden ook mee aan de test in de eerste fase. De eenvoud is belangrijk. We willen een lage drempel. Daarom hebben we bijvoorbeeld op advies van hun de term ‘energie’, verandert in calorie.”

Criteria IKB

De criteria van Stichting IKB vinden zeker een nieuwe bestemming. Hier is in al die jaren veel werk in gestoken en het zou “zonde zijn om ze weg te gooien”, bevestigt het ministerie van VWS. Ze zullen gekoppeld worden aan het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (APV).

Akkoord Samenwerking Productsamenstelling

Ook zullen de criteria normen vormen voor ‘best-in-class-producten’ in het APV. Maar dan zonder logo, gaf het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport al aan in januari. In welke vorm dat wel gebeurt, kan het ministerie niet zeggen. “Binnenkort zullen de ontwikkelingen rond het vervolg op het Vinkje worden toegelicht in een Kamerbrief. Daar kan ik nu nog niet op vooruit lopen”, geeft woordvoerder Ole Heil aan.

Consumentenbond

De Consumentenbond mag dan blij zijn dat het Vinkje van het toneel verdwijnt, de EtiketWijzer kan niet meer zijn dan een hulpmiddel. “De app van het Voedingscentrum kan in potentie een goed idee zijn, maar alléén als het aanvullende informatie betreft die relevant is voor bepaalde doelgroepen bijvoorbeeld”, zegt de woordvoerster Sandra de Jong van de Consumentenbond.

Ze benadrukt nog maar eens: “Het is niet de bedoeling dat de app een vervanging wordt voor wettelijk verplichte informatie, dan zadel je consumenten op met administratieve lasten zoals internetkosten of de aanschaf van een mobiele telefoon. 

Reageer op dit artikel