nieuws

Foodwatch neemt Albert Heijn, Jumbo en Nutricia onder vuur om marketing babyvoeding

Voedingscommunicatie

Foodwatch neemt Albert Heijn, Jumbo en Nutricia onder vuur om marketing babyvoeding

Albert Heijn en Jumbo, maar ook fabrikant Nutricia en andere bedrijven nemen het niet zo nauw met de regels rondom marketing voor babyvoeding, vindt consumentenorganisatie Foodwatch. Ze startte onlangs 29 klachtenprocedures bij de Reclame Code Commissie (RCC). Elf webwinkels overtreden inderdaad de wet, oordeelde de RCC.

Bedrijven als Albert Heijn en Kruidvat zouden in hun webshops alternatieven voor borstvoeding verkopen zonder daarbij te vermelden dat borstvoeding beter is, geeft Foodwatch aan. Volgens de organisatie geldt deze waarschuwing al sinds 1981. “Om te voorkomen dat ouders door de voedingsindustrie worden verleid tot aankoop van hun producten ten koste van borstvoeding.”

Wetgeving babyvoeding

Uit onderzoek van Foodwatch naar online aanbieders van babyvoeding “worden de regels massaal overtreden.” Zo ontbreken bij 16 van de 151 onderzochte partijen “meerdere van de wettelijk verplichte waarschuwingen.” De zelfbenoemde voedselwaakhond zegt verbijsterd te zijn over de bevindingen.

Zelfregulering NVWA

“Een wet die baby’s zou moeten beschermen tegen de commercie, wordt massaal overtreden. Naast de onverschilligheid van Albert Heijn, Nutricia & Co toont het ook het falen aan van de beloofde zelfregulering van de voedingsindustrie én het falen van de handhavende overheidsinstantie NVWA.”

Borstvoeding

Zo moet op verpakkingen en websites staan dat borstvoeding het beste is voor kinderen en dat overleg met de arts en het consultatiebureau noodzakelijk is bij de overstap naar kant-en-klare babyvoeding. Ook dienen bedrijven informatie over voedingswaarden, mineralen en vitaminen weer te geven. Net als hoe je het product bereid en wat de risico’s zijn van het onjuist bewaren.

Albert Heijn

De RCC constateerde dat bij elf online winkels wettelijk verplichte ontbreken. Eén van hen is Albert Heijn. De supermarktketen zegt de klacht te betreuren. Maar onderschrijft wel het belang van “adequate informatie over babyvoeding.” AH geeft eerlijk toe bij vier producten op ah.nl vergeten is de wettelijk verplichte passage te vermelden. Inmiddels is de informatievoorziening bij producten aangepast conform de geldende voorschriften, aldus de retailer.

Jumbo

Ook Jumbo kreeg de hoon over zich heen van Foodwatch die gelijk kreeg van de RCC: informatie over twee babyvoedingsproducten op de website was niet correct vermeld. Het Veghelse bedrijf gaf toe dat “per abuis” informatie ontbrak die bij de twee producten had moeten staan. Jumbo biedt excuses aan en heeft de fout inmiddels rechtgezet. Jumbo benadrukt wel dat het om twee producten in de webshop ging: bij de overige zuigelingen-voedingsproducten was de informatie wel juist.

Nutricia

De poging van Foodwatch om Nutricia tot orde te roepen, mislukte. De RCC wees de klacht af. Het ging namelijk om twee producten van Nutricia (Nutrilon Omneo-Comfort 10+ en Nutrilon Forte 10+) op de website van Jumbo. De RCC stelt uit het verweer van Jumbo af te leiden dat de supermarktketen de teksten maakt die de consument in de webshop ziet. “Niet gesteld of gebleken is dat Nutricia hierbij in enige mate bij betrokken is geweest.”

Nutrilon

Nutricia zelf legt uit zich aan alle regels rond reclame voor zuigelingenvoeding. Het concern onderschrijft ook dat borstvoeding de meest geschikte voeding voor een baby is. Nutricia zal aanbieders die Nutrilon online verkopen, vragen om de verplichte waarschuwingen die op het etiket staan ook online zichtbaar te maken.

Reageer op dit artikel