nieuws

Standaard etiket moet verspilling terugdringen

Voedingscommunicatie

Standaard etiket moet verspilling terugdringen

The Consumer Goods Forum (CGF) en Champions 12.3 roepen op tot het gebruik van twee simpele houdbaarheidsaanduidingen om voedselverspilling tegen te gaan.

Dit maken CGF en Champions 12.3 bekend tijdens de klimaatweek en de 72e editie van de General Assembly week van de Verenigde Naties (VN) in New York.

CGF is een netwerk van de 400 grootste levensmiddelenfabrikanten uit 70 landen, waaronder Tesco, Kellogg, Walmart, Nestlé, Carrefour en Unilever. Champions 12.3 is een vereniging van directeurs van bedrijven en overheidsinstellingen.

Champions 12.3

De naam ‘Champions 12.3’ komt voort uit de wens om SDG Target 12.3 te behalen. De VN heeft in 2015 zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) opgesteld. De twaalfde hiervan betreft het verantwoordelijk omgaan met consumptie en productie van voedingsmiddelen. Punt drie van dit doel (vandaar 12.3) is het halveren van voedselverspilling- en verliezen in 2030.

Call to Action

CGF heeft samen met Champions 12.3 een zogeheten Call to Action (CTA) goedgekeurd om in 2020 houdbaarheidsaanduidingenover de hele wereld te standaardiseren. Dit werd bekend gemaakt op een Champions 12.3 event in New York.

In het CTA worden drie belangrijke stappen beschreven voor retailers en levensmiddelenfabrikanten om de houdbaarheidsaanduidingen te vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegen te gaan voor 2020:

  1. Eén aanduiding tegelijkertijd
  2. Keuze uit twee aanduidingen: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot)
  3. Educatie voor consumenten om houdbaarheidsetiketten beter te begrijpen

Hoge kosten door verkeerde interpretatie

In het CTA raden zij bedrijven aan om samen te werken met non-profit organisaties en overheidsinstellingen om consumenten voor te lichten over hoe zij de houdbaarheidsetiketten kunnen interpreteren.

De educatie voor consumenten kan bestaan uit aanduidingen in de winkel, voorlichting via het internet en informatievoorziening door overheidsinstanties.

Voor consumenten is het erg lastig om houdbaarheidsetiketten goed te interpreteren. Deze verwarring kost gezinnen in de Verenigde Staten jaarlijks ruim 24 miljoen euro. In Europa kost de voedselverspilling door gezinnen zelfs 98 miljoen euro, zo stelt de Europese Commissie in een onderzoek naar voedselverspilling.

Tesco

Vier jaar geleden was Tesco één van de eerste retailers met een eenduidige datumcodering voor verse producten.

Dave Lewis, Group Chief Executive van Tesco en voorzitter van Champions 12.3: “Uit onderzoek van het Waste and Resources Action Programme (WRAP) en ons eigen onderzoek bij Tesco is gebleken dat het structureren van de houdbaarheidsetiketten bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling, zowel voor consumenten als voor onze eigen operaties,”

“Daarom is het zo belangrijk dat we deze ontwikkeling in meer landen gaan voortzetten,” aldus Lewis.

Ook Kellogg Company werkt aan het verminderen van voedselverspilling in de productieketen. “We willen consumenten aanmoedigen om deel uit te maken van de oplossing. Het vereenvoudigen van de houdbaarheidsetiketten is een eerste stap in het voorkomen van voedselverspilling.”

Sustainable Development Goals

De VN stelde twee jaar geleden de Sustainable Development Goals (SDG) op. Deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen stellen onder andere dat de voedselverspilling gehalveerd moet zijn in 2030.

Champions 12.3 maakte tijdens het event in New York ook de jaarlijkse voortgangsrapportage van de VN-doelstellingen bekend.

Food Loss and Waste: 2017 Progress Report

Uit het rapport van Champions 12.3, WRAP en het World Resources Institute (WRI), blijkt dat 28% van de wereldbevolking in een land leeft waar doelen zijn gesteld om voedselverspilling tegen te gaan. Daarnaast heeft 60% van de 50 grootste levensmiddelenfabrikanten doelstellingen gesteld voor vermindering van voedselverspilling.

Markus Gover, CEO van WRAP: “Het rapport, laat zien dat we in een goede richting inslaan, maar dat we actie nodig hebben van elke overheid, bedrijf en huishouden. Het is essentieel dat ontwikkelingslanden financiële steun krijgen om zo voedselverliezen- en verspilling tegen te gaan. Er is geen tijd te verliezen.”

Liz Goodwin van WRI, een van de auteurs van het rapport, ziet net als Gover vooruitgang, maar ook nog vele uitdagingen. “2030 is nog maar 13 jaar te gaan, en er is meer nodig. We weten nu hoe we een miljard ton voedsel dat jaarlijks wordt weggegooid moeten halveren, maar het is noodzakelijk dat overheden en het bedrijfsleven de kennis die we nu hebben gaan gebruiken.”

Reageer op dit artikel