nieuws

Alpro wint in hoger beroep van zuivelindustrie

Voedingscommunicatie

Alpro wint in hoger beroep van zuivelindustrie

Alpro mag gebruik blijven maken van verwijzingen als ‘variatie op zuivel’, ‘variatie op melk’, ‘plantaardige variatie op yoghurt’ of ‘yoghurtvariatie’. Het Gerechtshof van ’s Hertogenbosch sprak zich vandaag over de terminologie van Alpro uit.

De uitspraak van het Gerechtshof volgt op het hoger beroep dat de brancheorganisatie van de Nederlandse Zuivelindustrie (NZO) in 2014 aantekende.

Geen verwarring

Het hof meent dat er geen verwarring bestaat over de aard van de producten. “Het gebruik van de woordcombinatie ‘(plantaardige) variatie op yoghurt’ is bedoeld om tot uitdrukking te brengen dat Alpro’s sojaproducten een plantaardig alternatief vormen voor het dierlijke melkproduct ‘yoghurt’”, aldus het Gerechtshof.

Consument weet het verschil

De angst van de NZO dat consumenten denken dat de producten van Alpro geen plantaardige maar zuivelproducten zijn is volgens het hof dan ook ongegrond.

“De consument beseft maar al te goed het verschil tussen producten van Alpro en de melkproducten in het schap”, aldus René van den Cruijsem, commercieel manager van Alpro Nederland.

“De gebruikte terminologie op onze verpakkingen verduidelijkt tot welke categorie onze producten behoren. Wij wekken dan ook niet de indruk dat we melk, zuivel of yoghurt produceren”, meent Van den Cruijsem.

Hoger beroep

NZO ging in hoger beroep naar aanleiding van de uitspraak in 2012 waarin de rechter groen licht gaf voor afgeleide benamingen waarin de aanduiding  ‘yoghurtvariatie’ mocht worden gebruikt in combinatie met ‘plantaardig’.

Alpro diende na de uitspraak wel het woord yoghurt en alle varianten hierop in al haar publicaties en reclame-uitingen over het product Mild & Creamy te staken.

Reageer op dit artikel