nieuws

‘Weekomzet online retailers groeit flink rondom kerst’

Voedingscommunicatie

‘Weekomzet online retailers groeit flink rondom kerst’

De weekomzet van online retailers ligt in de drie weken tot aan kerstavond 57 procent hoger dan de reguliere weekomzet. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. Als het om voeding gaat, zijn vooral maaltijdboxen en drank geliefd bij de consument.

De Thuiswinkel Markt Monitor 2016 laat zien dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Tussen 6 december en 24 december is de gemiddelde weekomzet van producten 303,36 miljoen euro. Voor de totale kerstperiode van drie weken komt de omzet daarmee uit op ruim 925 miljoen euro.

Luxe maaltijdboxen en delicatessen

‘Het aantal supermarkten waar je online kunt bestellen, is het afgelopen jaar sterk gegroeid. We zien dat veel consumenten hun kerstboodschappen dit jaar via internet bestellen. Met name de verkoop van luxe maaltijdboxen en delicatessen neemt een grote vlucht’, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

Wijnen en speciaalbieren

‘Consumenten laten de producten thuisbezorgen of halen ze af in de winkel. Ze ontvluchten hiermee de drukte in de winkel op zaterdag voor kerst. Ook de wijnen en speciaalbieren die onder de kerstboom worden gelegd, worden dit jaar veelvuldig online gekocht’, zegt Jongen. Ook PostNL ziet een groei in het aantal pakketten in de kerstperiode.

Reageer op dit artikel