nieuws

Consumentenbond: ‘Advies van gewichtsconsulenten wisselt sterk’ (update)

Voedingscommunicatie

Consumentenbond: ‘Advies van gewichtsconsulenten wisselt sterk’ (update)

De kwaliteit van de adviezen van gewichtsconsulenten wisselt sterk. Dat concludeert de Consumentenbond na een undercover steekproef. ‘Regelmatig verzuimden de gewichtsconsulenten essentiële vragen te stellen, bijvoorbeeld over medicijngebruik en gezondheidsklachten’, zegt de Consumentenbond.

De bestuursvoorzitter van de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN), Marianne Kramer, reageert verrast. Ze spreekt over een onwenselijke situatie. Volgens haar moeten de leden van haar vereniging altijd vragen naar de medische situatie en het medicatiegebruik. ’Dit is ook onderdeel van de opleiding en staat in ons handboek Cliëntbegeleiding’, aldus Kramer.

Geheime missie

De Consumentenbond liet vier vrouwen undercover op consult gaan bij 23 gewichtsconsulenten. Vervolgens beoordeelde de Consumentenbond de intake, het vragen naar algemene gegevens en voedingspatroon, en het inhoudelijke advies. Een derde van de gewichtsconsulenten bleek niet naar de medische situatie en gezondheidsklachten te vragen. De helft informeerde niet naar medicijngebruik. ‘Dit zijn essentiële vragen, omdat gewichtsconsulenten bij medische klachten niet zelf advies mogen geven, maar door moeten verwijzen naar een diëtist of huisarts’, aldus de Bond.

Beroepsvereniging

Volgens de inventarisatie vroeg 7 van de 23 consulenten niet naar de motivatie van de cliënt en de helft vroeg niet naar het streefgewicht. 21 van de 23 gewichtsconsulenten uit de steekproef zijn aangesloten bij de BGN. Volgens de bond ‘blijkt dat geen garantie voor een kwalitatief goed advies.’ Bij de BGN zijn meer dan tweeduizend gewichtsconsulenten aangesloten.

Conclusies

In een latere reactie op het artikel in de consumentengids geeft BGN aan dat het lastig is om conclusies te trekken. De mysteryshoppers zijn bij de gewichtsconsulenten geweest voor een eenmalig advies.Ook noemt BGN het onderzoek niet representatief omdat slechts 21 mensen benaderd zijn van de ruim 2000 leden. De beroepsgroep zegt het te betreuren dat er situaties zijn geweest waarin leden zich niet vakkundig hebben gedragen. ‘Wanneer wij vernemen dat een lid zich niet houdt aan de gestelde lidmaatschapseisen, volgen er passende sancties conform een vastgestelde procedure’, aldus BGN-voorzitter Kramer.

Reageer op dit artikel