nieuws

Staan consumenten open voor producten met zeewier?

Voedingscommunicatie

Staan consumenten open voor producten met zeewier?

Door de toenemende vraag naar duurzame en gezonde producten wordt zeewier steeds vaker gebruikt in voedingsproducten. Toch zorgt een hogere hoeveelheid aan zeewier niet voor een hogere consumentenacceptatie van een product.

Dit blijkt uit een verkenning uitgevoerd door Wageningen Economic Research, een onderzoeksinstituut aan de Wageningen University & Research. Voor de verkenning werd een zeewierwrap gebruikt die bestond uit 5, 10 of 100 procent zeewier. Er werd gekeken naar barrières rondom het consumeren van zeewier zoals geur, smaak en textuur. Daarnaast werd de zeewierwrap met een emotionele of cognitieve boodschap aan de consument gebracht. 

Emotionele boodschap effectiever

Uit de verkenning bleek dat de wil van de consument om het product te kopen niet aan de hoeveelheid zeewier in het product ligt. De bereidheid van consumenten om de zeewierwrap te eten werd vooral beïnvloed door de communicatie rondom het product. Een emotionele boodschap – met de nadruk op duurzaamheid – zorgde ervoor dat consumenten geur, smaak en textuur geen barrière vonden om het product te consumeren. Bij een cognitieve boodschap bleek dat de 100 procent zeewiervariant negatiever werd beoordeeld.

Grotere intentie

Ten slotte bleek dat consumenten een grotere intentie hebben om producten met zeewier te kopen als ze zich bevinden in een omgeving waar zeewier wordt gegeten en of als ze open staan voor vernieuwingen in voedingsmiddelen.

Reageer op dit artikel