nieuws

Staatssecretaris kondigt onderzoek naar voedselkeuzelogo aan

Voedingscommunicatie

Staatssecretaris kondigt onderzoek naar voedselkeuzelogo aan

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Paul Blokhuis start een onderzoek naar de eventuele introductie van een nieuw voedselkeuzelogo. Hij kondigde het onderzoek aan na een pleidooi door de Consumentenbond in de Tweede Kamer voor een voedselkeuzelogo.

Het pleidooi was gebaseerd op het Consumentenonderzoek Voedselkeuzelogo’s van de Consumentenbond. De staatssecretaris zal bij het onderzoek gebruik maken van het consumentenonderzoek.

Consumentenonderzoek

Volgens het consumentenonderzoek naar voedselkeuzelogo’s staat 71 procent van de consumenten positief tegenover de invoering van een nieuw voedselkeuzelogo op de verpakking van voedingsmiddelen.

Een ruime meerderheid van de consumenten was het er mee eens dat het logo aan drie voorwaarden moet voldoen. Ten eerste moet het worden ingevoerd door een onafhankelijke instantie. Ten tweede moeten alle fabrikanten en supermarkten meedoen en ten derde moet het niet alleen vermeld worden op gezonde(re) producten, maar op alle producten.

Ook zijn voedselkeuzelogo’s uit andere landen aan consumenten voorgelegd. Zo is er gekeken naar voedselkeuzelogo’s uit Frankrijk, Engeland en Scandinavië. Hierbij kwam in het onderzoek het Britse Verkeerslichtlogo het beste uit de verf. Meer dan de helft van de respondenten koos voor het logo uit Engeland.

Weet echt wat je eet

Het consumentenonderzoek is onderdeel van de ‘Weet echt wat je eet’ actie, waarmee de Consumentenbond pleit voor heldere informatie op de voedselverpakking. De Consumentenbond geeft aan dat het belangrijk is dat wanneer consumenten een product in huis halen, zij in één oogopslag moeten kunnen zien wat ze eten.

Reageer op dit artikel