nieuws

Unilever beteugelt reclame-uitgaven aan sjoemel-influencers

Voedingscommunicatie

Unilever beteugelt reclame-uitgaven aan sjoemel-influencers

Bloggers, vloggers en andere influencers die hun beloofde impact niet waarmaken en/of sjoemelen met de aantallen van hun volgers, hoeven niet meer op de marketinggelden van Unilever te rekenen.

De multinational, die jaarlijks ruim zeven miljard euro aan reclamegelden uitgeeft, breekt met influencers die het vertrouwen van consumenten kunnen schaden. Volgens Unilever moet het zogenoemde digitale ecosysteem te vertrouwen zijn. Het gaat daarom de strijd aan tegen fraude door influencers, die werken met verzonnen of gekochte volgers en een vertekend beeld van hun achtergrond schetsen.

Schaalvergroting
Doordat het aandeel en belang van ‘influencer marketing’ in de afgelopen jaren sterk is gegroeid en nog verder uitbreidt, vindt de multinational dat er meer transparantie nodig is. Vandaag kondigt Unilever de eerste stappen aan om korte metten te maken met influencers die het vertrouwen van het digitale ecosysteem ondermijnen. Zo zegt het bedrijf niet meer te werken met inflluencers die volgers kopen. Ook zegt het bedrijf dat het zelf voor zijn merken nooit volgers zal kopen.Unilever geeft wel de voorkeur aan platforms die transparant zijn en er geen slechte praktijken op na houden die het vertrouwen kunnen schaden, zoals haatzaaien.

Misleiding voorkomen
Keith Weed, de chief marketing officer (CMO) van Unilever zegt dat influencers belangrijk zijn om de consument te bereiken voor de merken van het bedrijf, maar ‘hun kracht komt van een diepe, authentieke en directe verbinding met de mensen. Bepaalde praktijken, zoals het kopen van volgers kan het vertrouwen makkelijk ondermijnen. We willen misleiding en onechtheid voorkomen.’ 

Reageer op dit artikel