nieuws

Foodwatch: smartwater van Coca-Cola meest misleidend

Voedingscommunicatie

Foodwatch: smartwater van Coca-Cola meest misleidend

Smartwater van Coca-Cola, dat luistert naar de naam Glaceau Smartwater, wint het Gouden Windei van Foodwatch voor meest misleidende product. Coca-Cola herkent zich niet in de kritiek.

Van de twaalfduizend mensen die meededen aan de publieksverkiezing voor het Gouden Ei 2018 koos 30% voor smartwater van Coca-Cola. In totaal nomineerde Foodwatch acht producten. Smartwater is gedestilleerd water. Volgens Foodwatch probeert Coca-Cola dit zelfbenoemde ‘crisp-water, inspired by clouds’ te verkopen aan de consument. Terwijl het hier volgens de consumentenorganisatie gewoon gaat om een plastic flesje water.

Duur water

Sjoerd van de Wouw van Foodwatch Nederland: “Dit keer kozen consumenten niet voor klassieke misleiding maar voor overdreven marketingpraat. Kennelijk roept dat veel irritatie op bij mensen. Smartwater ‘inspired by clouds’ en met ‘clean crisp taste’ is pure gebakken lucht: het is feitelijk gewoon heel duur water.”

Reactie Coca-cola

“Wij waarderen het dat Foodwatch kritisch is op consumentenmisleiding en zaken op scherp zet. Uiteraard doen wij aan marketing en promotie van onze producten, maar wij trekken een harde grens tussen aanprijzen van onze producten en misleiding. Transparante en duidelijke communicatie vinden wij uiterst belangrijk en dat staat centraal in alle keuzes die we maken. We hebben nog eens kritisch naar onze uitingen gekeken, maar wij herkennen ons niet in de misleidende communicatie die ons door Foodwatch wordt verweten”, zo staat in een statement op de website van Coca-Cola Nederland.

De ingrediëntenlijst en de etikettering van Glacéau Smartwater zijn duidelijk, feitelijk en voldoen aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving, aldus Coca-Cola Nederland.

Venco

Venco Honingdrop eindigt met 16% van de stemmen op de tweede plaats. Dit product is niets meer dan een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, aldus Foodwatch.

Aldi

Aldi Cullinella olijf (14%) neemt de derde plaats in. Dit product bestaat uit 21% olijf en is daarom misleidend vindt Foodwatch. Aldi zegde toe het product aan te passen.Albert Heijn (zoete aardappelpuree met vooral aardappel), Jumbo (cherrytomatensaus met amper cherrytomaat) en Vomar (roomboter rozijnenbollen met nauwelijks roomboter) beloofden hetzelfde.

Reageer op dit artikel