nieuws

Too Good To Go-App tegen voedselverspilling groeit in jaar naar 250.000 deelnemers

Voedingscommunicatie

Too Good To Go-App tegen voedselverspilling groeit in jaar naar 250.000 deelnemers

1000 winkels en restaurants doen al mee, ruim 250.000 mensen maken gebruik van de app Too Good To Go. In het zogeheten Startup-lab, tijdens de Horecava die deze week in de RAI in Amsterdam plaatsvindt, legt Daniel Veenman de bedoeling uit. ‘Je koopt voor een klein bedrag een tasje levensmiddelen, een Magic Box, want je weet niet wat je krijgt, dat je aan het eind van de dag bij een winkel of restaurant ophaalt.’ Uiteindelijke doel: voedselverspilling tegen gaan. En dit is niet de enige app rond verspilling die te zien was op de Horecava.

Wie de gratis app downloadt krijgt toegang tot ruim 1000 winkels en restaurants in Nederland die producten niet meer kunnen verkopen, omdat ze tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. ‘Door deze spullen aan het eind van de verkoopdag voor een lager bedrag aan te bieden, snijdt het mes aan twee kanten’, zegt Veenman. ‘De winkel raakt zijn spullen kwijt die niet voor afval doorgaan, de klant heeft voor een aantrekkelijk bedrag een tas met levensmiddelen. Een tasje van vijf euro vertegenwoordigt een waarde van zo’n vijftien euro.’

Makkelijk en leuk
De snelle groei van het gebruik van de app verklaart Veenman vanuit het eenvoudige concept van de app: vraag en aanbod bij elkaar brengen met voordeel voor klant en verkoper. ‘We zijn vorig jaar in Amsterdam begonnen en zijn nu in heel Nederland te vinden.’ In andere landen van Europa wordt de app ook aangeboden door lokale organisaties.

Meer winkels erbij
Het is de uitdaging van de startup om er zo snel mogelijk nog meer winkels bij te krijgen. ’Dat maakt het nog aantrekkelijker’, zegt Veenman. ‘Kleine en grote winkels doen ook mee omdat ze via deelname kunnen laten zien dat ze belang hechten aan duurzaamheid en proberen wat tegen voedselverspilling te doen. Het merendeel van onze gebruikers is tussen de 25 en 35 jaar.’

Vraag en aanbod
Een andere app die op het innovatielab van de Horecava de aandacht trekt is Restoranto. Deze is vooralsnog alleen gekoppeld aan Rotterdam, maar uitbreiding naar Amsterdam en de rest van Nederland staat voor dit jaar op het programma. Ook hierbij draait het om vraag en aanbod. Met de app kunnen bezoekers van een restaurant direct een tafel reserveren en een maaltijd bestellen. Hierdoor wordt de wachttijd verkort. Ook varieert de app de prijzen in het restaurant.

Prijsfluctuatie
‘Normaal hebben gerechten in een restaurant dezelfde prijs gedurende de hele week’, licht mede-ontwikkelaar Christian Spaargaren van de app toe. ‘Door onze algoritmen weten we wanneer het druk of minder druk is in een restaurant, daar passen we binnen de app de prijs mee aan. Zo kun je als klant profiteren van een lagere prijs, maar ook als restaurateur, door op minder drukke tijdstippen wellicht toch mensen binnen te halen. Met de app kun je tijd besparen en zal vooral aanslaan voor mensen die snel iets willen eten.’

Behalve een bestelfunctie bevat de app ook informatie over de inhoud van gerechten, zoals allergenen.

3D-menukaart
Een derde digitale toepassing rond eten in het restaurant is de zogenoemde Arbi- hologram-menukaart van ontwikkelaar Khalid Boukdid. In plaats van een traditionele met tekst bedrukte kaart krijgen de gebruikers van Arbi een driedimensionale foto te zien van het gerecht dat ze willen bestellen. Geen twijfel meer over wat ze zullen krijgen, maar een afbeelding van een compleet gerecht waarop kan worden in- en uitgezoomd en dat rond gedraaid kan worden.

Reageer op dit artikel