nieuws

Belgische super geeft korting op gezonde producten

Voedingscommunicatie

Belgische super geeft korting op gezonde producten

Terwijl in Nederland nog hevig discussie wordt gevoerd over het beste voedingskeuzelogo zetten grote Belgische supermarktketens als Colruyt en Delhaize al volop in op Nutriscore. Zo past Delhaize het voedsellogo ook al toe op al de recepten in het supermarktmagazine voor consumenten. Ook kondigde het bedrijf een proef aan waarbij het korting gaat geven over producten die in de gezonde A en B-categorie van Nutriscore vallen.

In het huismagazine van Delhaize zijn alle recepten voortaan voorzien van een Nutriscore-logo.In de april-mei-uitgave wordt uitleg gegeven over het logo en wordt het in de praktijk toegepast op recepten. Veel recepten komen er groen uit met een gezonde A- of B-Nutriscore, veel minder recepten kleuren oranje en vallen in het middensegment (C-D-score). Een zelf te maken chocoladepasta voor op brood krijgt een E en een rood Nutriscorelabel.

Korting bij gezonde keuze
Delhaize gaat nog een stap verder met Nutriscore. Via een proef (die half mei start) wil de supermarkt nagaan of consumenten meer gezonde producten gaan kopen als ze daarop een korting krijgen. Een keuze voor groene Nutriscore-producten in de gezonde A- of B-categorie levert de deelnemers aan de proef twintig procent korting op tot een maximum van vijftig euro per maand.

De proef duurt drie maanden en wordt uitgezet onder 11.000 medewerkers van 11 Belgische bedrijven waaronder medewerkers van de Delhaize-supermarktketen zelf. Via hun klantenkaart wordt de korting aan de kassa verrekend. Volgens een woordvoerder van Delhaize hangt het van de uitkomsten van de proef af of het systeem voor alle klanten gaat gelden. In de Belgische zakenkrant De Tijd suggereert een woordvoerder van Delhaize dat de Belgische overheid een rol zou kunnen spelen bij het aantrekkelijker maken van de gezonde keuze door gezondere producten fiscaal minder te belasten. Het bedrijf zou hierop willen inzetten.

Kritiek op systeem
De kritiek van voedingskundigen op het Nutriscore-systeem richt zich op de onvolkomenheden in het Nutriscore-systeem. Zo kunnen producten als diepvriesfriet een gezond, groen logo, krijgen en krijgen producten als olijfolie of zalm, die veel vet bevatten, een logo in de ongezondere D-zone van het systeem. Korting op friet dus, die wellicht gebakken wordt in een ongezond vet en bestrooid wordt met zout, maar geen korting op olijfolie of zalm.

Beperingen voedselkeuzelogo
Zowel Delhaize als Colruyt erkennen dat er onvolkomenheden in het Nutriscore-systeem zitten, maar volgens beide partijen is het uit alle logo-mogelijkheden, het best werkbare systeem. Pascale Boulanger, Public affairs manager van de Colruyt Group, is positief te spreken over de eerste ervaringen. Sinds september heeft haar bedrijf Nutriscore op de verpakking van zijn producten staan.

Gebruiksvriendelijke tool
Boulanger: ‘Vanuit de klant gezien is het een gebruiksvriendelijke tool, de klant vraagt ons om te helpen, het is herkenbaar en je weet in een oogopslag of een product een gezond keuze is. Het is wetenschappelijk onderbouwd en er valt niet mee te foefelen. Soms is het systeem niet perfect en moet je een afweging maken, maar over het algemeen geeft het een goede indicatie.’ Delhaize geeft aan klanten meer uitleg te gaan geven over twijfelgevallen.

Reageer op dit artikel