nieuws

Dynamisch afprijzen moet voedselverspilling verminderen

Voedingscommunicatie

Dynamisch afprijzen moet voedselverspilling verminderen

Albert Heijn (AH) start een proef met het dynamisch afprijzen van producten met een korte houdbaarheidsdatum. De supermarktgigant hoopt zo dat de producten nog sneller verkocht worden en het bijdraagt aan minder voedselverspilling.

Voor het dynamisch afprijzen maakt AH gebruik van een algoritme dat de optimale afprijzing berekent aan de hand van verschillende factoren: locatie, voorraad in de winkel, verkoopprognose, weeromstandigheden etc. De proef vindt plaats in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten. Indien succesvol volgen de rest van de winkels.

De 35 procent sticker automatiseren

Albert Heijn die prijst nu al jaren producten af die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen. Een sticker met 35% korting wordt s ’ochtends vroeg op de producten geplakt en deze worden de hele dag met korting verkocht.

Wanneer de proef met dynamisch afprijzen succesvol blijkt, zal de sticker waarschijnlijk vervangen worden door de geautomatiseerde variant. Op digitale displays zal de klant dan voortaan de reguliere prijs (in wit) en de prijs met korting (in zwart) te zien krijgen. Bij de kassa wordt de korting dan automatisch verrekent.

Reageer op dit artikel