nieuws

Groentefabrikant HAK voert als eerste in Nederland Nutri-Score-logo

Voedingscommunicatie

Groentefabrikant HAK voert als eerste in Nederland Nutri-Score-logo

Groentefabrikant HAK gaat vanaf 1 september het Nutri-Score-logo voeren op al haar producten in Nederland. Het bedrijf denkt dat het logo de groenteconsumptie zal stimuleren en wil niet wachten tot het Ministerie van VWS een definitieve beslissing neemt.

Volgens HAK is Nutri-Score een bewezen instrument om consumenten te stimuleren om, bij hun dagelijkse boodschappen, te kiezen voor een gezond product. Uniek is dat Nutri-Score het enige voedselkeuzelogo is dat gunstige voedingselementen beloont, zoals eiwitten, vezels en het percentage groenten en fruit. Daarom hebben vrijwel alle HAK-producten een gunstige A-score.

Urgentie

De invoering van Nutri-Score wordt gesteund door onder meer het CBL, de Consumentenbond en Foodwatch. HAK CEO Timo Hoogeboom zegt om die reden niet te begrijpen waar Staatssecretaris Blokhuis nog op wacht. Hoogeboom: “Er is draagvlak van tal van partijen, het systeem is al in drie Europese landen ingevoerd, het is wetenschappelijk onderbouwd én het is al succesvol getest in de praktijk. Wij willen, gezien de urgentie van het probleem van de achterblijvende groenteconsumptie, niet langer wachten op een beslissing die mogelijk pas volgend jaar genomen wordt en gaan nu als eerste fabrikant de Nutri-Scoresystematiek invoeren.”

Eigen rol fabrikanten

Hoogeboom vindt het bij HAK passen om Nutri-Score als voedselkeuzelogo snel landelijk ingevoerd te krijgen. “Wat ons betreft volgen andere fabrikanten snel. De Consumentenbond is deze week een Europees burgerinitiatief gestart om Nutri-Score op de agenda van de Europese Commissie te krijgen. Dat is een heel goed initiatief, maar tegelijkertijd kunnen de fabrikanten ook alvast hun eigen rol pakken”, aldus Hoogeboom.

Reageer op dit artikel