nieuws

Goede voeding is belangrijk voor de Oranje-leeuwinnen

Voedingscommunicatie

Goede voeding is belangrijk voor de Oranje-leeuwinnen

Om in topvorm te zijn is voeding essentieel, daarom reist er voor de WK-wedstrijden van het Nederlandses vrouwenteam een kok mee. Wedstrijden zijn namelijk een uitdaging op zich volgens sportvoedingskundige Henk-Jan Koershuis. ‘’Ons lichaam heeft een zogenaamde energiereserve van negentig minuten, en dat is precies de tijd van een voetbalwedstrijd.’’

‘’Wedstrijden duren erg lang. Bij een verlenging komt het voor dat spelers last krijgen van krampen. Dat heeft ermee te maken dat het lichaam niet genoeg energiereserves heeft’’, zegt koershuis. Voeding is dan ook een van de belangrijkste schakels om optimaal te presteren, of zoals hij het zegt: ‘’Als er geen goede energie ingaat, dan komt die er ook niet uit.’’

Voeding bepaalt de laatste minuten

Energiereserves kunnen dus nog wel eens bepalen hoe goed een voetballer het doet aan het einde van de wedstrijd of in de verlenging. ‘’Daarom is het belangrijk dat ze in de rust iets tot zich nemen en dat, als er verlening komt, ze ook iets eten. Daar valt in de voetbalwereld echt meer winst te behalen.’’

Volgens Oud-speler Leonne Stentler is het vooral belangrijk dat je als speler je eigen lichaam leert kennen. ‘’Soms heb je geen trek en moet je toch eten. Je hebt de reserves nodig, voetbal is een intensieve sport.’’

Wedstrijd eten

De nadruk ligt op een gevarieerd voedingspatroon met veel groenten en fruit. Opvallend is dat de maaltijden een lage hoeveelheid vet bevatten, wat gedaan wordt om mogelijke darmklachten bij intensieve inspanning te vermijden. Om voldoende energie binnen te krijgen, zijn de maaltijden voor de wedstrijden vaak koolhydraatrijk.

Na de wedstrijd eten

Na de wedstrijd of een zware training staat herstelvoeding centraal. “Deze krijgen ze in de vorm van een shake, een recoverydrink. Dat is een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Het is anders dan kwark of yoghurt, wat veel mensen eten na het sporten. Door de shakes herstellen de spieren nog sneller én beter. Naast de herstelvoeding nemen ze ook een basismaaltijd die bestaat uit veel groenten en fruit en hoogwaardige eiwitbronnen met een klein beetje koolhydraten,” aldus Koershuis.

 

Reageer op dit artikel