nieuws

Bonduelle: Nederlanders onbekend met recyclebaarheid blik

Voedingscommunicatie

Twee derde van de Nederlanders weet niet dat blik eindeloos recyclebaar is, terwijl 59% een recyclebare verpakking belangrijk vindt.

Bonduelle: Nederlanders onbekend met recyclebaarheid blik

Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat SAMR Marktvinders in samenwerking met Schuttelaar & Partners voor Bonduelle heeft uitgevoerd. Daarom start het bedrijf deze week een campagne om consumenten bewust te maken van recyclebaarheid van blik.

 

Uit het onderzoek blijkt dat 9 procent van de ondervraagde consumenten lang houdbare groenten in blikverpakkingen koopt omdat blik recyclebaar is, terwijl 59 procent een duurzame verpakking belangrijk vindt.
35 procent van alle respondenten denkt dat blik eindeloos recyclebaar is. Minder dan de helft denkt dat blik duurzamer is dan plastic. Ook zegt 78 procent van de consumenten die normaal gesproken verse groenten kopen, vaker groenten in blik te kopen als het duurzamer is dan vers.

Respondenten

In totaal hebben 993 respondenten in juni 2019 deelgenomen aan de online vragenlijst. Zij vertegenwoordigen een representatieve steekproef van Nederlanders in de leeftijd van minimaal 18 jaar.

Bewustwordingscampagne

Volgens Bonduelle is het de hoogste tijd om de Nederlandse consument alles over de recyclebaarheid van blik te vertellen. Daarom zet het bedrijf vanaf deze week blik nadrukkelijk op de kaart met een bewustwordingscampagne op social media waarin de misvattingen rondom blik worden rechtgezet. In supermarkten is de campagne zichtbaar en brengt het groentemerk de boodschap ‘blik eindeloos recyclebaar’ via de blikken naar buiten. De bewustwordingscampagne duurt tot en met het einde van het jaar.

Effectief tegen voedselverliezen

Ter voorbereiding op het consumentenonderzoek organiseerde Bonduelle in juni dit jaar een rondetafelsessie met diverse stakeholders. “Naast het feit dat blik een hele duurzame verpakking is, blijkt blik ook nog eens uiterst effectief tegen voedselverliezen. Zo verlaagt de blikverpakking de milieudruk van het product”, zegt Elsbeth van Dam, manager innovatie, kwaliteit en verpakkingen bij supermarktorganisatie PLUS tijdens deze bijeenkomst.

Gerecycled blik

Blik wordt de recyclingkampioen van Nederland genoemd. 96 procent van alle stalen blikjes in Nederland komt weer terug als staal. Dit komt omdat het niet uitmaakt hoe de consument ze na gebruik weggooit. Grote magneten vissen de stalen blikjes uit het PMD of restafval, waarna ze weer naar de staalfabriek gebracht worden. Tijdens dit recyclingproces blijft de kwaliteit van staal behouden en kan het keer op keer opnieuw worden gebruikt.

“Blik is een heel mooi voorbeeld van een circulaire verpakking en dat weten nog veel te weinig mensen”, zegt Friek van Helden, Innovation Manager van Bonduelle Retail Benelux.

Reageer op dit artikel