nieuws

Acht nominaties Gouden Windei 2019 bekend

Voedingscommunicatie

Vandaag gaat de jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende product van 2019 van start. Acht voedingsproducten zijn genomineerd voor het Gouden Windei.

Acht nominaties Gouden Windei 2019 bekend

Jaarlijks selecteert Foodwatch kandidaten aan de hand van eigen onderzoek en binnengekomen klachten. De producten met de meeste klachten, komen in aanmerking voor het meest misleidende voedselproduct; Het Gouden Windei.

Marketingleugens

Foodwatch: “Het hele jaar wordt je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden.”

Nominatie 1: AH Seizoensgroente

Albert Heijn begon een paar jaar geleden met het verkopen van seizoensgroente, waarbij je precies kan zien welke groente en fruit er in het seizoen zijn. Echter haalt Albert Heijn asperges uit Peru, watermeloen uit Zuid-Afrika en sperziebonen uit Egypte. Zo heb je volgens Foodwatch dus ‘seizoensgroente’ van de andere kant van de wereld.

Nominatie 2: Chocopasta voor baby’s

Producent ‘De Kleine Keuken’ introduceerde chocopasta voor baby’s vanaf acht maanden, wat volgens de producent ‘goed’ is en ‘natuurlijk voor je kleine’. Dit product gaat echter geheel tegen het voedingsadvies voor baby’s in, volgens Foodwatch.

Nominatie 3: Damhert Woudvruchten

Op de potjes van Damhert Fruit staat groot ‘puur fruit’ vermeld. Echter beschouwd de producent volgens Foodwatch ook toegevoegde suikers als puur fruit. Damhert voegt pure fruitsuiker toe aan wat vruchten en verkoopt het als ‘puur fruit’, zegt Foodwatch.

Nominatie 4: Kellogg’s coco pops reep

Volgens Foodwatch voegt Kellogg’s vitamine- en mineralenclaims toe op hun verpakking om ongezonde producten gezonder te doen ogen dan ze daadwerkelijk zijn. De coco pops reep van Kellogg’s bevat 27% suiker, maar laat de verpakking gezond ogen door claims als ‘bron van calcium’, ‘bron van vitamine D’ en ‘zonder kunstmatige kleurstoffen’.

Nominatie 5: Lipton Matcha

Volgens Foodwatch is de Lipton Matcha van Unilever een opvallende verschijning. Er zit slechts 0.007% matchapoeder in en slechts 0.14% groene thee extract. Daarbij vermeld het etiket dat het drankje gember en citroengras bevat, wat er volgens de voedselwaakhond niet in zit, enkel wat aroma.

Nominatie 6: Albert Heijn Geitenkaasspread

De Albert Heijn Geitenkaasspread is genomineerd omdat deze volgens de voedselwaakhond slechts 9% geitenkaas bevat, maar daarentegen 45% koeienkaas bevat. Volgens Foodwatch mag het dan ook geen geitenkaasspread genoemd worden.

Nominatie 7: Bongo pindakaas

Veel producenten vullen pinda’s in pindakaas aan met goedkope vulmiddelen als palmolie en suiker. Volgens Foodwatch maakt Bongo pindakaas het wel heel bont. Deze pindakaas bevat slechts 51% pinda’s en wordt verder opgevuld met olie, dextrose, palmvet en zout. Daardoor is het product erg hoog in vet en suiker, volgens de voedselwaakhond.

Nominatie 8: Cano water

Volgens Foodwatch worden veel plastic flesjes tegenwoordig vervangen voor blik. Maar volgens de voedselwaakhond is dit niet per definitie beter, productie van blik kost veel energie en ook blik komt vaak weer in de natuur terecht. Cano water beweert volgens Foodwatch dat ze ‘besloten dit water te verkopen als reactie op de beschadigde impact die single use plastic flesjes hebben op onze omgeving’. Volgens Foodwatch wordt de consument daardoor op het verkeerde been gezet.

Eerdere winnaars

In 2017 won de Jumbo met het ‘Jumbo Goudeerlijk maisbrood’, waar geen maismeel in zat. Het jaar ervoor won de ‘Healthy People Blauwe bosbes’ en framboos sap dat met name appel- en druivensap bevat. In 2015 wonnen de Albert Heijn cranberries die voor twee derde uit suiker bleken te bestaan.

Wetgeving

Er is niet veel wetgeving om misleiding tegen te gaan. In Verordening 1169/2011 staat wel dat misleiding verboden is, echter zijn hier geen specifieke grenen aan gesteld. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) moet handhaven op misleiding, maar is naar eigen zeggen onderbezet. Ook vindt de NVWA zelfregulering door de voedingsindustrie erg belangrijk.

Stemmen op het Gouden Windei 2019 kan hier.

Reageer op dit artikel