nieuws

Reacties op invoering Nutriscore: van ‘voorzichtig positief’ tot ‘jammer dat het zo lang moet duren’

Voedingscommunicatie

Na lang beraad heeft staatssecretaris Blokhuis gekozen voor Nutriscore als voedselkeuzelogo voor Nederland zoals consumentenorganisaties wilden. Het logo komt echter pas in 2021 op de verpakkingen nadat een groep internationale wetenschappers aanbevelingen heeft gedaan om het te verbeteren. De reacties van de belanghebbenden lopen uiteen.

Reacties op invoering Nutriscore: van ‘voorzichtig positief’ tot ‘jammer dat het zo lang moet duren’

Staatssecretaris Blokhuis van VWS onthulde gisteren dat Nederland ook kiest voor Nutriscore als voedselkeuzelogo. Niet verrassend aangezien er in Nederland bij consumentenorganisaties, retail en voedingsmiddelenbedrijven veel enthousiasme was.

 

In de afgelopen maanden bekeek Blokhuis drie logo’s: Keyhole, Nutriscore en het stoplichtensysteem. Ze werden beoordeeld op aansluiting bij Schijf van Vijf, draagvlak, en begrijpelijkheid bij consument en aansluiting bij andere landen. Nutriscore is het enige logo dat nu op drie van de vier criteria goed scoort. Aansluiting bij de nationale voedingsrichtlijnen kan beter.

Wetenschappelijke commissie

Dit was ook de kritiek van voedingswetenschappers. Die vonden dat het logo niet goed aansluit bij de Schijf van Vijf. Een witte boterham kan ook de hoogste Nutriscore krijgen als het bijvoorbeeld weinig zout bevat. Dat past niet bij de nationale voedingsrichtlijnen.

Daarom zal Blokhuis een internationale onafhankelijke commissie van wetenschappers oprichten die aanbevelingen tot verbetering van het logo aan de Franse overheid zal voorstellen. “De Fransen willen het logo ook evalueren. Ook de landen om ons heen hebben behoefte om het te laten aansluiten bij de voedingsrichtlijnen. We hebben intensief met de Fransen overlegd. Ze vinden het geweldig dat steeds meer landen voor hun systeem kiezen. Ik heb alle vertrouwen in het proces. Ook zij willen dat het voedselkeuzelogo beter aansluit bij hun voedingsrichtlijnen.”

Invoering in 2021

Dit betekent dat het logo pas halverwege 2021 geïntroduceerd kan worden. Volgens Blokhuis is het de snelste route naar een goed logo.  Hij vraagt daarom terughoudendheid van producenten en retailers die het logo al willen toepassen. “We willen de consumenten een goed logo hebben waarmee ze gezonder kunnen kiezen.”

Reacties

De reacties van de belanghebbenden lopen uiteen:  ‘voorzichtig positief’ tot ‘jammer dat het zo lang moet duren’:

Babs van der Staak van de Consumentenbond:

“We zijn heel blij dat het de Nutriscore is geworden. Het is een logo waarbij de consument centraal staat. Het zal ze helpen om een gezondere keuze te maken. Het is echter jammer dat de consument nog tot medio 2021 moet wachten op de voordelen van het logo. We snappen dat de staatssecretaris zorgvuldig wil zijn, maar we vinden jammer dat het zo lang moet duren. Wat ons betreft zouden we het logo meteen invoeren en daarna verbeteren. Dan zijn consumenten alvast geholpen. Ondertussen kijken we hoe we consumenten gaan helpen gezondere keuzes te maken.

We hebben ook het Europees initiatief samen met andere Europese consumentenorganisaties. We willen dat het een Europees logo wordt en dat het verplicht wordt.”

Gerda Feunekes van het Voedingscentrum:

“We zijn voorzichtig positief. We zien dat Nutriscore consumenten kan helpen bij het maken van een gezonde keuze. Het is ontzettend belangrijk dat het aansluit bij de Nederlandse richtlijnen voor goede voeding. Daar gaat die internationale commissie voor zorgen. Daar zijn we heel blij mee. We kunnen niet hebben dat iets wat in de Schijf van Vijf staat, een hele lage Nutriscore heeft of andersom. Dat werkt verwarrend. Er zijn nu 6 Europese landen die het logo hebben of gaan invoeren. Dat biedt een mooie kans om tot een Europees logo te komen.”

Marian Geluk van de FNLI:

“Voor de FNLI was het belangrijk dat een internationaal logo zou worden. Veel van onze leden exporteren naar meerdere landen. We waarderen dat er niet voor een eigen Nederlands logo is gekozen. Je ziet dat er draagvlak is voor dit logo in Europa. Het is geen geheim dat we ons zorgen maakten over de afwijkingen van de nationale voedingsrichtlijnen. Daar wordt goed gehoor aan gegeven. Het is goede van dit besluit is dat Nederland hier ook voor kiest. Dat is een duwtje in de richting van een Europees logo. Dat zou helemaal mooi zijn.”

Reageer op dit artikel