nieuws

Staatssecretaris Blokhuis (VWS) maakt keuze voor Nutriscore in Nederland bekend

Voedingscommunicatie

Nutri-Score is het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Dat heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. Van de drie logo’s in Europa – Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score – blijkt uit Nederlands consumentenonderzoek dat Nutri-Score het beste hielp om gezonde keuzes te maken, aldus VWS.

Staatssecretaris Blokhuis (VWS) maakt keuze voor Nutriscore in Nederland bekend

Blokhuis wijst er via zijn brief ook op dat onderdelen van het Nutricsore-systeem niet altijd aansluiten op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Zijn ministerie verwijst daarbij naar onderzoek van het RIVM en het Voedingscentrum. ‘Dat moet verbeteren, voordat Nederlandse voedselproducenten het op hun verpakkingen kunnen zetten’, geeft VWS aan. ‘Een internationaal comité van wetenschappers – ook met Nederlandse inbreng – gaat daar mee aan de slag. Medio 2021 zou dit afgerond moeten zijn. Invoering van een voedselkeuzelogo is een afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord.’

Makkelijke keuze

‘De gezonde keuze makkelijker maken, dat is steeds onze inzet geweest’, zegt Blokhuis over het logo. ‘Daarin maken we nu een grote stap. Ik heb voor Nutri-Score gekozen, omdat blijkt dat dit logo de consumenten in het onderzoek het beste hielp om gezondere keuzes te maken. Ook bij consumentenonderzoek in Duitsland kwam het logo als beste uit de bus. Hiermee sluiten we aan bij een logo dat ook internationaal steeds prominenter te zien zal zijn. Als Nederland importeren en exporteren wij natuurlijk veel eten, dus dat is mooie bijvangst.’

Consumentenonderzoek

De afgelopen maanden is onderzoek uitgevoerd naar drie verschillende voedselkeuzelogo’s: Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score. Hieruit blijkt dat consumenten Nutri-Score het beste begrijpen. De groene A staat voor het artikel met de meeste gezonde voedingsstoffen. Een artikel met een donkeroranje E heeft daar het minste van. De score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten in het product. Wie bijvoorbeeld vanwege een dieet meer informatie nodig heeft om de juiste keuze te maken, blijft op de achterkant van de verpakking lezen wat er precies in zit.

Aan de knoppen zitten
Nutri-Score is de beste keuze op basis van consumentenonderzoek en krijgt steun van onder andere consumentenorganisaties, supermarkten en voedselproducenten. Dat betekent niet dat het een ideaal systeem is. Het RIVM, Voedingscentrum Nederland en voedingsdeskundigen wijzen erop dat er op onderdelen verschillen bestaan tussen Nutri-Score, de Nederlandse voedingsrichtlijnen en de Schijf van Vijf.

Nutri-Score is bijvoorbeeld te positief over witbrood en te negatief over olijfolie in vergelijking met het Nederlandse voedingsadvies. Om te zorgen dat die aansluiting verbetert, gaat Nederland actief meepraten in een internationaal onafhankelijk comité van wetenschappers over de evaluatie en aanpassing van de straks internationale Nutri-Score. Blokhuis verwacht dat dit traject medio 2021 is afgerond. Nutri-Score kan dan ook door Nederlandse producenten wettelijk gevoerd worden in Nederland.

‘Er is dus ook nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen met de invoering. We kiezen nu voor Nutri-Score om met Nederlands voedingswetenschappers ook aan de knoppen te kunnen zitten en het verder te laten verbeteren’, aldus Blokhuis

Internationaal systeem

Nutri-Score is een wetenschappelijk voedselscoresysteem uit Frankrijk. Onder regie van de Franse overheid hebben wetenschappers het systeem opgezet. Inmiddels hebben ook België, Duitsland, Zwitserland, en Spanje voor Nutri-Score gekozen. Nu steeds meer landen dit logo gaan invoeren, wil de Franse overheid van Nutri-Score een systeem maken dat internationaal beheerd wordt en geadviseerd wordt door een onafhankelijk wetenschappelijk comité.

Consumentenbond blij

De Consumentenbond geeft in een reactie op de keuze van Blokhuis aan blij te zijn. ‘Met dit logo kunnen consumenten makkelijker kiezen voor gezondere voeding. Wel vindt de Consumentenbond het jammer dat consumenten nog anderhalf jaar moeten wachten op dit voedselkeuzelogo’, aldus de bond.

De Consumentenbond zet zich al sinds 2004 in voor een consumentvriendelijk logo en voerde het afgelopen jaar campagne voor Nutri-Score. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Ik ben blij dat onze inspanningen resultaat hebben gehad. Consumenten kunnen hier echt mee vooruit. Uit onderzoek van ons bleek al dat een ruime meerderheid van de consumenten Nutri-Score een goed idee vindt. Ik ben dan ook blij dat er naar hen is geluisterd en er nu een onafhankelijk en goed onderbouwd logo komt.’

Reageer op dit artikel