nieuws

‘Klein beetje eiwit voor ontbijt; lagere glucosepiek’

Voedingswetenschap

‘Klein beetje eiwit voor ontbijt; lagere glucosepiek’

Na het ontbijt piekt bij de meesten de glucosespiegel van het bloed. Een klein beetje eiwit in de vorm van bijvoorbeeld (magere) kwark voor de rest van het ontbijt kan zorgen dat de piek minder hoog is.

Dat bracht onderzoeker Jan-Willem van Dijk van HAN Sport en Bewegen naar voren tijdens de Voeding Nu-bijeenkomst Sport, Bewegen en voeding die deze week plaatsvond op sportcomplex Papendal. Van Dijk deed onderzoek bij diabetici bij wie de glucose continu werd gemeten. Volgens zijn bevindingen is alle dagelijkse activiteit nuttig om bloedglucosepieken op te vangen. ‘Het gaat daarbij om het volume van de fysieke activiteit’, zegt hij. ‘Een half uur wandelen staat gelijk aan een kwartier hardlopen. Je hoeft niet intensief te sporten voor een effect.’

 

Energiebalans

Onderzoeker Peter Weijs van de Hogeschool van Amsterdam ging in op de rol van eiwit bij het behoud van spiermassa en gewichtsverlies. Hij haalde enkele studies aan waarin naar voren komt dat een voeding met relatief meer eiwit ten opzichte van de hoeveelheid koolhydraten en vetten leidde tot meer gewichtsverlies. ‘Het sterkste effect om af te vallen komt van voeding, of je daarbij beweegt maakt een klein beetje meer uit, maar voor verantwoord afvallen is beweging wel belangrijk.’

 

Een volledig verslag is terug te lezen in de septemberuitgave van Voeding Nu.
De volgende Voeding Nu Basics gaat over zuivel en vindt plaats op 8  september.

Kijk hier voor een Engelstalig verslag van voedingsdeskundige Ay lin Kho die de Voeding Nu bijeenkomst over Sport, beweging en voeding bezocht.

Lees verder op Voeding Nu online:
Minder risico op diabetes type 2 met meer vezel
Lager risico kinderobesitas door lichaamsbeweging zwangere

Reageer op dit artikel