nieuws

Samenwerking Unilever en Hartstichting moet Nederlanders gezonder maken

Voedingswetenschap

Samenwerking Unilever en Hartstichting moet Nederlanders gezonder maken

Unilever en de Hartstichting gaan de komende drie jaar samenwerken om mensen te stimuleren een gezondere leefstijl te ontwikkelen.

Met de gezamenlijke activiteiten willen ze meer mensen bewust maken van een gezonde leefstijl, om zo de kwaliteit van leven te optimaliseren en de kans op ziektes te verlagen. Om dat doel te bereiken komen er twee landelijke campagnes.

 

Inzicht eigen gezondheid

De ene campagne roept mensen op om de Persoonlijke Gezondheidscheck te laten doen en zich zo bewust te worden van de eigen gezondheid. Het doel van deze campagne is dat jaarlijks 300.000 mensen de check gaan doen.

 

Gezond eten

In de andere campagne zal het belang van gezonde voeding voorop staan. Daarbij willen Unilever en de Hartstichting ieder jaar 100.000 huishoudens, die te weinig groenten en fruit eten, stimuleren dit vaker te gaan doen.

 

Kritiek op samenwerking

Martijn Katan, hoogleraar in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam, vindt het erop lijken dat de samenwerking vooral bedoeld is om Unilever’s Becel pro-activ margarine met plantensterolen te promoten. Hij schrijft op zijn facebookpagina dat Unilever er waarschijnlijk een flink geldbedrag voor krijgt. ‘Ik vraag mij af wat het effect hiervan zal zijn op de bereidheid van Nederlanders om geld te geven aan de Hartstichting. Ook is nooit goed onderzocht of plantensterolen echt hartinfarcten voorkomen’, schrijft de hoogleraar.  

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Persoonlijke Gezondheidscheck mogelijk goed alternatief

Reageer op dit artikel