nieuws

Gezonde voeding kan depressie voorkomen

Voedingswetenschap

Gezonde voeding kan depressie voorkomen

Een Mediterraan dieet of een soort gelijk gezond dieet met veel fruit, groente, peulvruchten en noten kan het ontwikkelen van depressieve klachten voorkomen. Dit blijkt uit recent onderzoek genaamd The Sun Project, dat gepubliceerd is in het tijdschrift BMC Medicine.

De Spaanse onderzoekers zagen steeds vaker het verband tussen voeding en depressie. Om hier meer inzicht in te kijken vergeleek Almudena Sanchez-Villegas en haar team 3 verschillende diëten om te kijken of een dieet een depressie kan helpen voorkomen.

Diëten

De 3 diëten die onderzocht zijn, zijn het Mediterraan dieet (MSD), Pro-vegetarisch dieet (PDP) en de Alternative Healthy Eating Index-2010 (AHEI-2010). MSD is een voedingspatroon dat veel fruit, groente, noten, zaden, peulvruchten, vis en olijfolie bevat. Vlees hoeft niet compleet gemeden te worden maar mag je met mate eten. Sterk bewerkt voedsel moet compleet gemeden worden. PDP is hiermee te vergelijken. Het is te interpreteren als het toewerken van een normaal westers dieet naar het vegetarisme. Vlees wordt dan nog niet compleet uit het dieet gehaald maar er moet wel geminderd worden. De Healthy Eating Index-2010 zijn de richtlijnen goede voeding uit Amerika. Om het passend te maken voor de Spaanse bevolking zijn deze richtlijnen iets aangepast vandaar de ‘Alternatieve’ Index. Ook dit dieet leek daardoor veel op het Mediterraan dieet.

Depressie voorkomen

Het onderzoek begon in 1999 en bevatte 15.093 participanten die ondervraagd zijn over hun voedingspatroon. Deze mensen zijn 10 jaar later weer ondervraagd. Onderzoekers concluderen na hun onderzoek dat alle drie de diëten het risico op depressie verlagen. Sanchez-Villegas zegt dat het risico verlaagt wanneer mensen gezonder gaan eten, maar het heel streng volgen van het dieet had geen verschil met de personen die het dieet niet al te streng hebben opgevolgd.

Meer onderzoek

De onderzoekers geven zelf aan dat de uitkomsten van het dieet gelimiteerd zijn. De participanten hebben zelfstandig een eetdagboek bijgehouden. Hierbij kan veel misgaan of vergeten worden. Ook moet er meer onderzoek gedaan worden naar de identificatie van de voedingsstoffen die depressie veroorzaken of voorkomen.

Lees verder op Voeding Nu online:
Moeilijke eters hebben verhoogde kans op pyschologische problemen
Mediterrane leefstijl verlaagt mogelijk hart- en vaatziekten door verlaging triglyceriden

Reageer op dit artikel