nieuws

Gerst: gunstig effect op bloedsuiker en eetlust

Voedingswetenschap

Gerst: gunstig effect op bloedsuiker en eetlust

Het eten van gerst zou de eetlust beter kunnen reguleren en het zou de kans op het krijgen van diabetes en hart- en vaatziekten kunnen verlagen. Dit komt naar voren in een onderzoek van de Lund University in Zweden.

Voor het onderzoek aten 20 gezonde proefpersonen van middelbare leeftijd 3 dagen lang 3 keer per dag wit brood tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten. Vervolgens aten zijn 3 dagen lang 3 keer per dag brood gemaakt van gerstmeel. 11-14 uur na de laatste maaltijd met brood werden de personen onderzocht op risico indicatoren voor diabetes en hart- en vaatziekten. De uitkomsten voor gerstbrood of wit brood werden met elkaar vergeleken.

Lager bloedsuiker- en insulinegehalte

Bij de proefpersonen die gerstbrood aten, daalden het bloedsuiker- en insulinegehalte in vergelijking met de personen die wit brood aten. Ook waren de insulinegevoeligheid en de regulatie van de eetlust verbeterd. Het positieve effect van gerst wordt volgens de onderzoekers vooral toegeschreven aan de speciale combinatie van vezels die deze graansoort bevat. De vezels kunnen in de darm voor een toename van goede bacteriën zorgen, voor afgifte van hormonen die de eetlust reguleren en voor een hormoon dat chronische inflammatie voorkomt en daarmee kan bijdragen aan het voorkomen van diabetes en hart- en vaatziekten.

 

Bacterie regulerend effect op bloedsuikergehalte

Eerder onderzoek van de University of Gothenburg Sweden toonde aan dat de vezels in gerst een specifieke darmbacterie, genaamd Prevotella copri, stimuleren. Deze bacterie heeft een regulerend effect op het bloedsuikergehalte en vermindert de slechte bacteriën. Het effect van de bacterie is afhankelijk van de hoeveelheid ervan in onze darmflora. Mensen met weinig van deze bacteriën gaven aan minder effect te ervaren van gerstproducten. Het eten van meer gerstproducten kan de groei van de bacterie stimuleren.

Reageer op dit artikel